عوامل موثر بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان و اثرات آن

عوامل موثر بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان و اثرات آن|42084336|دلایل افت تحصیلی,اثرات پیشرفت تحصیلی,تحقیق درباره عملکرد تحصیلی,عوامل موثر بر پیشرفت تحصیلی,عوامل موثر بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان
با سلام و درود خدمت خدمت شما پژوهشگر عزیز در این مطلب از سایت فایل با عنوان عوامل موثر بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان و اثرات آن هم اکنون آماده دریافت می باشد برای مشاهده جزئیات فایل به ادامه مطلب مراجعه نمایید .


هدف از این تحقیق بررسی می باشد.


مشخصات فایل
تعداد صفحات38حجم117/820 کیلوبایت فرمت فایل اصلیdocx
توضیحات کامل
هدف از این تحقیق بررسی می باشد.


یکی از عامل های بسیار مهم در تکوین شخصیت نوجوان و جوان، مدرسه می باشد. مدرسه بعد از خانواده مهمترین نقش را در فرایند اجتماعی کردن نوجوان به عهده دارد. مدرسه از طریق آموزش مهارتهای علمی و فنی و فراهم آوردن زمینه همکاری گروهی و مسئولیت پذیری نوجوان و جوان موجبات رشد همه جانبه و متعادل شخصیت آنان را فراهم می سازد. گرچه مدارس وقت خود را صرف ایجاد آمادگی در نوجوانان و جوانان به منظور کسب مدارج عالی تحصیل می کنند، با وجود این بسیاری از نوجوانان بدون دریافت مدارج عالیه مستقیماً به زندگی وارد شده و چون فاقد آمادگی لازم برای ورود به آن می باشند. احساس شکست و درماندگی نموده به بهداشت و سلامت روانی آنان آسیب وارد می شود. علاوه بر آن عامل های دیگری نیز وجود دارد که در موفقیت و یا عدم موفقیت دانش آموزان در مدرسه و در نتیجه در زندگی آینده آنها تاثیر دارد که به ذکر پاره ای از آنها پرداخته می شود (جلالی و نظری، 1386).

تاکید بر رشد عقلانی
در حالی که هدف تعلیم و تربیت تاکید بر رشد عقلی توام با رشد عاطفی، سازگاری نوجوان و جوان با خود و سایر افراد خانواده اش می باشد، مدارس تنها بر جنبه عقلانی تاکید می نمایند و این باعث می شود که جوانان تک بعدی و ناموزون به بار آیند(جلالی و نظری، 1386).


جو عاطفی مدرسه
جو عاطفی مدرسه نیز در پیشرفت تحصیلی شاگردان تاثیر دارد. تحقیقات نشان داده که دانش آموزان در جوی که فشار روانی کمتری داشته باشند. جوی که در آن راهنمایی شده و احساس امنیت کنند بیشتر سود می برند. دانش آموزان بیشتر از آنکه به عواملی چون امکانات فیزیکی، تعداد کتاب های کتابخانه، اندازه مدرسه و هزینه سرانه توجه نمایند. به عوامل زیر توجه دارند (جلالی و نظری، 1386).معلم و جهت گیری آنها به سمت پیشرفت شاگرد، وجود نظم در دادن تکالیف منزل اوقاتی که معلم صرف تدریس می کند و نه صرف حفظ نظم و انضباط، حساس بودن معلم نسبت به ارائه بازخورد به دانش آموزان در مقابل عملکرد خوب. مطالعه دیدگاههای دانش آموزان گویای این است که برخی خصوصیات معلمین از قبیل همدردی و همفکری- انعطاف پذیر بودن- خوش خلقی- آمادگی برای قبول اظهار نظرها و گوش دادن به پرسش های دانش آموزان و علاقه مند بودن به کار و انضباط و به کارگیری روش تدریس مناسب از ویژگیهای معلم خوب و کارآمد است (جلالی و نظری، 1386).

.

.

.


فهرست مطالب
مقدمه: 5
2-3 پیشرفت تحصیلی 6
2-3-1 عملکرد تحصیلی 6
2-3-2 مفهوم عملکرد تحصیلی 7
2-3-3 عوامل موثر بر عملکرد تحصیلی 8
2-3 -4 مشکلات تحصیلی 11
2-3-5 پیشرفت تحصیلی 12
2-3-6 عوامل موثر بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان 14
2-3-6-6 اثرات پیشرفت تحصیلی 17
2-3-7 عوامل تاثیر گذار در پیشرفت تحصیلی 18
2-3-8 شاخص های شکست تحصیلی 22
2-3-9 تبیین های افت و پیشرفت تحصیلی 24
2-3-9-1 پیشرفت تحصیلی و منبع کنترل ( درونی و بیرونی ) 24
2-3-9-2 افت و شکست تحصیلی 25
2-3-9-3 عمده ترین دلایل افت تحصیلی 26
پیشینه 26
تحقیقات داخل: 27
تحقیقات خارج: 28
منابع و مآخذ 30






"