فصل دوم پایان نامه و پیشینه نظری رفتارهای پرخطر

فصل دوم پایان نامه و پیشینه نظری رفتارهای پرخطر|42081609|فصل دوم پایان نامه رفتارهای پرخطر,مبانی نظری رفتارهای پرخطر,پیشینه تحقیق رفتارهای پرخطر,پیشینه داخلی رفتارهای پرخطر,پیشینه خارجی رفتارهای پرخطر,پیشینه پژوهش رفتارهای پرخطر,پیشینه نظری رفتارهای پرخطر,ادبیات نظری رفتارهای پرخطر,چارچوب نظری رفتارهای پرخطر
با سلام و درود خدمت خدمت شما پژوهشگر عزیز در این مطلب از سایت فایل با عنوان فصل دوم پایان نامه و پیشینه نظری رفتارهای پرخطر هم اکنون آماده دریافت می باشد برای مشاهده جزئیات فایل به ادامه مطلب مراجعه نمایید .


دانلود نمونه فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی با عنوان مبانی نظری و پیشینه تحقیق رفتارهای پرخطر بصورت جامع و کامل برگرفته شده از پایان نامه کارشناسی ارشد با منابع بروز و جدید


مشخصات فایل
تعداد صفحات56حجم148/170 کیلوبایت فرمت فایل اصلیdocx
توضیحات کامل

خطر پذیری به رفتارهایی اطلاق می شود که احتمال نتایج منفی و مخرب جسمی،روان شناختی و اجتماعی را برای فرد افزایش دهد(کارگرگ و گرور ،2003). خطر پذیری و انجام رفتار پرخطر دقیقاً معادل یکدیگر نیستند. خطر پذیری علاوه بر اینکه انجام رفتارهای پرخطر را در بر می گیرد، به آسیب پذیری و در معرض خطر بودن فرد از سوی محیط و نزدیکان و نیز گرایش ها، تمایلات و باورهای نادرست و تهدید کننده فرد در مورد رفتارهای پرخطر اشاره دارد(زاده محمدی و احمد آبادی، 1387).

تغییرات روانی اجتماعی ، شناختی و بیولوژیكی در دورة نوجوانی ، فرصت های تحولی بی شماری را برای نوجوان فراهم می كند تا در رفتارهایی درگیر شود كه به طور ضمنی، دراتخاذ سبك زندگی همراه با سلامت و یا به خطر انداختن سلامت اهمیت دارد(هریس و همكاران،2002)از طرفی، نوجوانان به كشف موقعیت های مخاطره ای تمایل دارند و این امر ظرفیت آنها را برای نداشتن زندگی طولانی و حتی مرگ بالا برده است (استویبر وگاد،1995؛كركمر و گرین ،2000)مخاطره جویی را تمایل برای درگیر شدن دررفتارهایی می دانند كه تهدید آمیز است یا به سلامت ذهنی و فیزیكی شخص آسیب می رساند.


خاطره آمیز ترین دوران زندگی از نظر شروع به مصرف مواد دوره نوجوانی است. نوجوانی دوره انتقال از کودکی به بزرگسالی و کسب هویت فردی و اجتماعی است. در این دوره، میل به استقلال و مخالفت با والدین به اوج می رسد و نوجوان برای اثبات بلوغ و فردیت خود ارزشهای خانواده را زیر سوال می برد و سعی در ایجاد و تحلیل ارزشهای جدید خود دارد. مجموعه این عوامل، علاوه بر حس کنجکاوی و نیاز به تحرك، تنوع و هیجان، فرد را مستعد مصرف مواد می نماید.

فهرست
چکیده 1
تعریف نظری رفتارهای پرخطر
تعریف عملیاتی رفتارهای پرخطر
فصل دوم مبانی نظری و پیشنیه تحقیق 3
2-1- بخش اول:مبانی نظری پژوهش 4
رفتارهای پرخطر 4
2-1-2-1- موادمخدر و روان گردان 6
2-1-2-1-1- تعریف اعتیاد و ملاکهای تشخیص آن 7
2-1-2-1-2- عوامل زمینه ساز مستعد کننده اعتیاد 9
1- عوامل مخاطره آمیز فردی 9
2- عوامل مخاطره آمیز بین فردی و محیطی 10
3- عوامل مخاطره آمیز اجتماعی 11
2-1-2-1-3- عوامل مؤثردرادامه مصرف : 11
2-1-2-1-4- عوامل مؤثردرتداوم مصرف: 12
2-1-2-1-5- دیدگاههای مطرح روانشناختی در زمینه سوءمصرف مواد 13
1- دیدگاه روان تحلیلی 13
2- دیدگاه زیستی 14
3- دیدگاه فرآیند متضاد 15
4- دیدگاه الگوهای تقویت مثبت 15
5- نظریه یادگیری اجتماعی بندورا 16
6- دیدگاه الگوهای شرطی سازی و یادگیری 16
2-1-2-1-6- نقش تکامل شخصیت در اعتیاد: 17
2-1-2-1-7- نقش دوره نوجوانی در اعتیاد: 18
2-1-2-1-8- نقش صفات شخصیتی در اعتیاد: 19
2-1-2-1-9- دیدگاه اسلام در مورد اعتیاد 20
2-1-2-2- دخانیات 21
2-1-2-2-1- علل گرایش نوجوانان و جوانان به مصرف سیگار 21
2-1-2-3- مشروبات الکلی 22
2-1-2-3-1- اثرات مشروبات الکل بر بدن: 22
2-1-2-4- ایدز 23
2-1-2-4-1- آمار ایدز در ایران 27
2-1-2-5- خشونت 29
2-1-2-5-1 نظریه های خشونت: 31
1- نظریه رفتار غریزی 31
2- نظریه زیست محیطی 32
3- نظریه پالایش روانی 32
4- نظریه ناکامی- پرخاشگری 33
5- نظریه مبادله 33
6- نظریه نظارت اجتماعی 34
7- نظریه های کارکرد گرایی 34
8- نظریه منابع 34
9- نظریه سیستمی 35
10- نظریه یادگیری اجتماعی 35
2-2- بخش دوم:مطالعات انجام شده داخلی وخارجی 35
2-2-1- سوابق مربوط به طرحواره های ناسازگار اولیه: 35
2-2-2- سوابق مربوط به رفتارهای پرخطر 38
فهرست منابع: 43







"