تاثیر عزت نفس بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر

تاثیر عزت نفس بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر|42042160|عزت نفس,پیشرفت تحصیلی,دانلود پایان نامه رشته روانشناسی,دانلود پایان نامه روانشناسی,دانلود پایان نامه تاثیر عزت نفس بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر,دانلود پایان نامه رابطه عزت نفس با پیشرفت تحصیلی
با سلام و درود خدمت خدمت شما پژوهشگر عزیز در این مطلب از سایت فایل با عنوان تاثیر عزت نفس بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر هم اکنون آماده دریافت می باشد برای مشاهده جزئیات فایل به ادامه مطلب مراجعه نمایید .


عزّت نفس با حس اتّکا به نفس، احساس ارزشمندی و تصور فرد از خود ارتباط معنی داری دارد و هرگونه نقصان و کاهش در عوامل مذکور موجب تغییراتی در کل رفتار فرد می گردد


مشخصات فایل
تعداد صفحات95حجم0/174 کیلوبایت فرمت فایل اصلیdoc
توضیحات کامل
دانلود پایان نامه رشته روانشناسی مقدّمهعزّت نفس یکی از عوامل اساسی در سازندگی هیجانی اجتماعی مطلوب است. اغلب روانشناسان بر تأثیر عزّت نفس در کارکردهای روزمره افراد تأکید کرده اند، به عبارت دیگر، فرد با عزّت نفس بالا، خوشحال تر و موفق تر خواهد بود.تا چندی پیش نظریه پردازان و محققان عزّت نفس را قضاوت کلی شخص درباره ی خودش می دانستند اما اخیراً این نکته آشکار شده است که کودکان و بزرگسالان خودشان را از جهات و زوایای مختلف مورد ارزیابی قرار می دهند. برای مثال خود را در مهارتهای بدنی، شناختی و اجتماعی خوب یا بد می دانند. به علاوه علاقمندی به جنبه های مسلط عزّت نفس به بروز معیارهای تازه درباره این مفهوم منجر شده است. «گرین والد» و « برکلی» عزّت نفس را شامل احساس خوب داشتن درباره ی خود دوست داشتن خود و دوست داشته شدن و رفتار خوب دیگران با او، احساس موفقیت و احساس تواناییها در رهبری وتأثیر گذاشتن بر دیگران می دانند (نوده فراهانی- فاطمه، 1384). عزّت نفس با حس اتّکا به نفس، احساس ارزشمندی و تصور فرد از خود ارتباط معنی داری دارد و هرگونه نقصان و کاهش در عوامل مذکور موجب تغییراتی در کل رفتار فرد می گردد.در اهمیت عزّت نفس همین بس که رضایت فرد از زندگی شدیداً به احساسات او در مورد ارزش خویشتن بستگی دارد. ویلیام جیمز (1880) عقیده داشت که حرمت نفس با سطوح خود ارزشمندی مترادف است.در برخورد با کودک میزان محبت، لطف و تحسین افراد مؤثر، مثل والدین، معلمان و همسالان و غیره تعیین کننده ی سطوح حرمت نفس کودک می باشد. همچنین عزّت نفس را می توان چنین تعریف کرد: عزّت نفس به عنوان یک نیاز شامل احساساتی است که انسان به داشتن آن سیستم متقابل اجتماعی محتاج است. بدین معنی که ما نیاز داریم تا مشترکات احساسی خود را با دیگران رد و بدل کنیم و در درون خود احساس کنیم که با ارزشیم، همچنین احساس کنیم که دیگران ما را با ارزش می پندارند و معتقد باشیم که آنان هم با ارزشند (همان منبع) اریکسون اعتقاد دارد که بهترین اعتماد در سن تولد تا یک سالگی است، زیرا اعتماد اساس و پایه در این سن تولد تا یک سالگی شکل می گیرد و اولین مرحله را اعتماد در برابر عدم اعتماد نامیده است. مراقبت کافی و محبت واقعی باعث می شود که کودک جهان را امن و قابل اعتماد بداند. مراقبت ناکافی و طرد کودک سبب ترس و دو دلی او نسبت به جهان می شود. به نظر اریکسون درک کودک از خویشتن و از فرهنگی که در آن تربیت شده است به اندازه سایقهای مورد تاکید فروید اهمیت دارد (همان منبع).بک معتقد است که نیاز به عزّت نفس فقط از آنِ انسان است و وجود آن بدان دلیل است که انسان دارای استعداد نماد سازی و تفکر است و این نیاز از بدو تولّد تا هنگام مرگ در انسان وجود دارد (همان منبع). کلمات کلیدی:عزت نفسپیشرفت تحصیلیرابطه عزت نفس با پیشرفت تحصیلی فهرست مطالب مقدّمه 3بیان مسأله 5اهمّیّت و ضرورت تحقیق 6هدف تحقیق: 7فرضیه تحقیق: 7طرح سؤال: 7متغیّرها: 8تعاریف علمی مفاهیم : 9تعاریف عملیاتی مفاهیم: 9مقدّمه 10الف:مبانی نظری تحقیق 11(1عزّت نفس 11تعاریف عزّت نفس 11تعریف انجمن ملی برای عزّت نفس (NASE): 12طبقه بندی عزّت نفس: 12اهمیت عزّت نفس 15ب) شک و تردید درباره خود: 17ج) تأیید خود: 18ابعاد عزّت نفس: 18بُعد اجتماعی: 19بُعد جسمانی (تصور بدنی): 19بُعد کلی: 20دیدگاههاونظریّات روان شناختی در مورد عزّت نفس 21دیدگاه کوپر اسمیت: 21دیدگاه آلیس: 21دیدگاه آدلر: 21دیدگاه آلپورت: 22دیدگاه بک: 22دیدگاه فروم: 22دیدگاه راجرز: 23دیدگاه مازلو: 24دیدگاه جرج کلی: 24دیدگاه ویلیام جیمز: 24دیدگاه ما سن: 25دیدگاه گرین و پرکلر: 25دیدگاه شاملو از عزّت نفس: 27عزّت نفس از دیدگاه اسلام 28شرایط عزّت نفس 30عوامل موثّر بر عزّت نفس: 31زندگی آگاهانه نخستین رکن عزّت نفس 41پیش فرض های موجود در مطالعه روان شناسی عزّت نفس : 43تکامل عزّت نفس 44ارتباط عزّت نفس با خودپنداره و خود ایده آل: 46الف- خودپنداره فردی: 46ب- خودپنداره اجتماعی: 46ج- خود آرمانی با توجه به خودپنداره شخصی فرد: 46معیارهای ارزیابی شخصی عزّت نفس: 48تفاوت عزّت نفس با اعتماد به نفس: 49تفاوت عزّت نفس با خویشتن پذیری: 491ـ برنامه درسی 732ـ كتاب های درسی و مواد آموزشی 763ـ معلم، روش تدریس و تربیت معلم 775ـ مدت زمان تحصیل در مدرسه و منزل 806ـ سازمان و تسهیلات مدرسه 818ـ آموزش از راه دور 84روشهای سنجش پیشرفت تحصیلی : 863)رابطه بین عزّت نفس و پیشرفت تحصیلی: 88مدل علّی عمومی بین عزّت نفس وپیشرفت تحصیلی 89منابع 90




"