مقاله رشته معماری با عنوان معماری دوره صفویه

مقاله رشته معماری با عنوان معماری دوره صفویه|42030761|معماری دوره صفویه,پلان معماری های قدیم,معماری ایرانی دوره صفویه,دانلود مقاله معماری دوره صفویه,دانلود مقالات رشته معماری
با سلام و درود خدمت خدمت شما پژوهشگر عزیز در این مطلب از سایت فایل با عنوان مقاله رشته معماری با عنوان معماری دوره صفویه هم اکنون آماده دریافت می باشد برای مشاهده جزئیات فایل به ادامه مطلب مراجعه نمایید .


در دانلود مقاله رشته معماری به بررسی معماری دوره صفویه می پردازیم


مشخصات فایل
تعداد صفحات38حجم0/68 کیلوبایت فرمت فایل اصلیdoc
توضیحات کامل
دانلود مقاله رشته معماری با عنوان معماری دوره صفویه مقدمه :درباره معماری ایرانی و به ویژه معماری ایرانی دوره صفویه، آن گونه که در محافل علمی موسوم است و آن گونه که اروپاییان دانش و بینش ایرانیان را به خواندن نوشتارهای خودشان در زمینه معماری تشویق می‌کنند، هیچ سخن پرقدرتی شنیده نشده است.آنچه در تدوین فضای معماری ایرانی، شکل دادن و مجهز کردن محور اصلی آمد و شد‌ها و توقف‌هاست، در دوران صفویه بار بصری بیشتری دارد. در این دوره شهرسازی ایران به استقبال قرینه‌سازی می‌رود. کاربرد این شگرد در پیشینه‌های معماری ایرانی نزدیکی‌های زیادی دارد که با اندازه‌هایی که در بلندا افزایش داده می‌شوند، معماری‌های دارای کاربرد اجتماعی دوران صفویه را همانند وسیله ارتباط جمعی _ از راه بصری را متمایز می‌کند. آنچه در تدوین فضای معماری ایرانی در نقش نمادین دادن به بناها دارای کاربری همگانی خلاصه می‌شود، به دست معمارانی که از توان چشمگیر صفویان در آبادانی و تولید فضای ساخته شده بهره می‌بردند رشد زیادی کرد. نقش‌های برخوردار از فروتنی و دارای بار معنوی و نمادین، پیش از صفویه تنها در نقاطی خاص از بناها به چشم می‌آمدند. در دوران شکوفایی صفویان، دارای وظیفه‌ای تازه شدند تا آن جا تعمیم پیدا کردند و با شالوده کالبد بناها به گونه‌ای ترکیب شدند. در بسیاری از بناهایی که به ویژه در اوج توانمندی صفویان ساخته شده‌اند، اهمیت پوشش‌های تزیینی تا‌ آن اندازه فزونی پیدا می‌کند که برای فهم شالوده معمارانه فضا باید از آنها عبور کرد تا فراتر از پوشش‌های تزئینی به شالوده ساختمان پرداخت.آنچه در تدوین فضای معماری ایرانی در زنده بودن و نقش‌ساز بودن معماری در پهنه شهر خلاصه می‌شود و نزدیک با تعلق بنا به محیط اجتماعی شهر است، در دوران صفویه به گونه‌ای کم و بیش جدا از بافت کالبدی شهر روی به تقویت بناها در محور بلندا می‌کنند. تا بتوانند بیشترین راه تماس با گستره مکانی خود را هموار کنند. گسترش در ارتفاع بناهای همگانی دوران صفویه، تلاشی برای تایید و تاکید تعلق فرآورده‌های معمارانه به شهروندان است. برقراری ارتباط بصری، نخستین گام برای برقرار کردن ارتباط ذهنی شخصی مردمان با بناها به شمار می‌آید زمینه‌های مساعدی برای معماری ایرانی وجود دارد تا به معماران اجازه دهند که خصیصه‌های معماری را به شکلی نو و پی‌جوی مفاهیمی درخور زمانی که زندگی می‌کنند، جلوه دهند. کلمات کلیدی:معماری سنتیمعماری ایرانیمعماری دوره صفویهپلان معماری های قدیم فهرست مطالبمعماری دوره صفویه 3مقدمه : 3گذری بر معماری دروه صفویه: 5ساخت‌ و سازه‌: 12الف‌) ایوان‌ فضای‌ احیاء شده : 12ب ) تغییرات‌ در پلانها (ته‌ رنگها ): 13ج‌) تغییرات‌در پوششها و جای‌گذاری‌پایه‌ها و دیوارها: 14د ) گنبدها : 17آمودها (تزیینات‌ یا الحاقات‌ غیرسازه‌ای‌ ) : 19الف‌ - كاشى‌ هفت‌ رنگ‌: 19ج‌ - نقش‌ بر دیوار: 20د - نورپردازی‌: 21 . ه - آینه‌كاری‌ و گچ‌بری‌: 22 و - آجرچینى‌ و آمودهای‌ چوبى‌: 23كاخ های اصفهان 26عالی قاپو 28ساختمان كاخ: 29ویژگی خاص كاخ : 31زیباترین كاخ عالم : 33ساختمان كاخ: 34منابع و مواخذ: 37




"