مبانی نظری قدرت نظارتی سرپرست تیم حسابرسی بررسی عملکرد

مبانی نظری قدرت نظارتی سرپرست تیم حسابرسی بررسی عملکرد|41021804|مبانی نظری قدرت نظارتی سرپرست تیم حسابرسی بررسی عملکرد,مبانی نظری قدرت نظارتی سرپرست تیم حسابرسی,مبانی نظری تیم حسابرسی بررسی عملکرد,مبانی نظری, قدرت نظارتی سرپرست,تیم حسابرسی,بررسی عملکرد
با سلام و درود خدمت خدمت شما پژوهشگر عزیز در این مطلب از سایت فایل با عنوان مبانی نظری قدرت نظارتی سرپرست تیم حسابرسی بررسی عملکرد هم اکنون آماده دریافت می باشد برای مشاهده جزئیات فایل به ادامه مطلب مراجعه نمایید .

مبانی نظری قدرت نظارتی سرپرست تیم حسابرسی بررسی عملکرد

توضیحات: فصل دوم مقاله کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو مقاله
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)
نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

بخش هایی از محتوای فایل پیشینه ومبانی نظری::

2-1- مقدمه............................................................................................................................................................ 12

2-2- مبانی نظری................................................................................................................................................. 12

2-2-1- تاریخچه حسابرسی.............................................................................................................................. 13

2-2-2-تقاضا برای خدمات حسابرسی............................................................................................................ 16

2-2-3-تئوری حسابرسی.................................................................................................................................... 19

2-2-4-مفروضات بنیادی حسابرسی.............................................................................................................. 20

2-3- تعریف قدرت............................................................................................................................................... 22

2-3-1-گستردگی قدرت.................................................................................................................................... 23

2-3-2- مبانی قدرت........................................................................................................................................... 23

2-3-3- كاربردهای قدرت................................................................................................................................... 24

2-4- سرپرست....................................................................................................................................................... 29

2-4-1-قدرت سرپرست...................................................................................................................................... 30

2-5- بررسی عملکرد............................................................................................................................................ 31

2-5-1- بررسی عملکرد از طریق چهار مرحله متمایز زیر انجام می پذیرد........................................ 33

2-5-2-توصیه های کاربردی برای مدیران منابع انسانی به منظور بررسی عملکرد اثربخش کارکنان

2-6- تیم حسابرسی............................................................................................................................................. 40

2-7) پیشینه تحقیق............................................................................................................................................. 46

2-7-1) تحقیقات داخلی..................................................................................................................................... 46

2-7-2) تحقیقات خارجی................................................................................................................................... 47

2-1- مقدمه:

فصل اول به بیان كلیات پژوهش اختصاص داشت. بدین صورت كه پس از بیان موضوع پژوهش كه «بررسی تأثیر قدرت نظارتی سرپرست بر واکنش تیم حسابرسی نسبت به بررسی عملکرد آنها » است، مسأله پژوهش، اهمیت و اهداف پژوهش، فرضیه‌های پژوهش و برخی از واژه‌های كلیدی تشریح شد.

در این فصل ابتدا، مبانی نظری پژوهش بیان می­شود. و در ادامه پژوهش­های انجام شده در زمینه تأثیر قدرت نظارتی سرپرست بر واکنش تیم حسابرسی نسبت به بررسی عملکرد آنها ذکر می­شود.

2-2- مبانی نظری

مدیران، سرمایه­گذاران، اعتبار دهندگان و نهادهای قانون­گذار برای تصمیم­گیری آگاهانه درباره­ی تخصیص بهینه منابع به اطلاعات معتبر و قابل اتکاء نیاز دارند. وجود اطلاعات معتبر، مربوط و قابل­فهم یکی از پیش­نیازهای توسعه اقتصادی هر کشور است و می­تواند در پیشرفت اقتصادی هر کشور و کمک به دولت در جهت سیاست­گذاری و برنامه­ریزی­های کلان اقتصادی نقش موثری ایفا کند. حسابرسان با تهیه گزارش­های بی­طرفانه درباره­ی قابلیت اعتماد اطلاعات حسابداری در این فرآیند نقش مهمی را ایفا می­کنند. رشد فزاینده و پیچیدگی­های جامعه، نیاز به حسابرسی را به عنوان بخشی از فرآیند گزارشگری گسترش می­دهد. نقش حسابرسی در اقتصاد هر کشور را می­توان به شرح زیر خلاصه کرد(خواجوی، نوشادی،1378):

1- ایجاد اطمینان نسبت به سرمایه­گذاری و کمک به توسعه اقتصادی

2- ایجاد اطمینان نسبت به اطلاعات و گزارش­های مالی

3- تعیین درجه اعتبار اطلاعات و قابلیت اتکاء آن­ها به عنوان مبنایی جهت تصمیم­گیری­های کلان اقتصادی

4- مشخص شدن نقاط ضعف مدیریتی و کنترلی در شرکت­ها و ارائه راه­کار جهت برطرف نمودن آن­ها.

2-2-1- تاریخچه حسابرسی

پیدایش حسابرسی به لحاظ زمانی با ظهور حسابداری همراه بوده است. در واقع از زمانی كه پیشرفت و تحول در تمدن بشر این ضرورت را به وجود آورد كه مسئولیت اداره اموال یك شخص به فرد دیگری تفویض شود، اعمال نوعی نظارت بر پایبندی و وفاداری نسبت به تعهدات قراردادی نیز ضرورت یافته است. با نوعی نگرش تاریخی و جهانی نسبت به بازار خدمات حسابرسی، می ‌توان پیشینه ارائه خدمات حسابرسی را به 300 تا 500 سال قبل از میلاد مسیح در شهر آتن در یونان باستان ردیابی كرد. در آن زمان، درآمدها و هزینه‌ های هر یك از كلان شهرهای یونان از سوی هیأتی مركب از حسابداران معتبر، ارزیابی و تأیید می‌ شد (امیراصلانی، 1384).

واتز1 و زیمرمن2 (1986) به شواهد تاریخی اشاره می­کنند که قدمت آن به قرن سیزدهم میلادی بازمی­گردد و اعتقاد دارند که خدمات حسابرسی بر اساس دلایل دیگری به غیر از الزام قانونی صورت پذیرفته است. به عقیده آن­ها دلیل استفاده از خدمات حسابرسی نیاز به نظارت یک گروه بر گروه دیگر است. این عقیده با تئوری قراردادها که در چارچوب آن، سازمان مجموعه­ای از قراردادها است و حسابرسی به عنوان یک مکانیزم کنترلی که رعایت مفاد قراردادها را تضمین می­کند، انطباق دارد.

در آمریکا تا سال 1933 یعنی زمان تصویب قانون اوراق بهادار، هیچ­گونه الزام قانونی برای انجام خدمات حسابرسی مستقل وجود نداشت. این قانون، شرکت­های سهامی عام را ملزم نمود که اطلاعات مورد نیاز حسابرسان اعم از کمی یا کیفی را منطبق با دامنه حسابرسی فراهم نمایند. همچنین حسابرسان را ملزم نمود که نسبت به مطلوبیت صورت­های مالی ارائه شده توسط مدیریت، اظهارنظر نمایند (اسکوزن3، 1976).

در ایران، قانون تجارت مصوبه 13 اردیبهشت ماه 1311 نخستین قانونی که به حسابرس اشاره کرده است. اما اشاره قانون مذکور به بازرسان شرکت­هاست که در مواد 62، 63 و 64 مورد بحث قرار گرفته و مفتش یا کمیسر نامیده شده است. به موجب ماده 62 این قانون، مفتشین مذکور ممکن است از میان افرادی غیر از شرکاء نیز انتخاب شوند و موظف­اند در مورد اوضاع عمومی شرکت و همچنین در مورد صورت­هایی که مدیران ارائه می­کنند گزارشی به مجمع عمومی سال آینده بدهند. همین ماده مقرر می­دارد تصمیماتی که بدون این گزارش راجع به تصدیق صورت­های مالی اخذ می­شود معتبر نخواهد بود (خواجوی، نوشادی، 1378).

تصویب ماده 33 قوانین مالیات بر درآمد در سال 1335 از مراحل مهم و حیاتی برای حرفه حسابداری و حسابرسی بوده است. حسابرس مدنظر قانون تجارت با حسابرس مستقل، به معنایی که در دنیای امروز شناخته شده و با استقلال کامل به حرفه حسابرسی اشتغال دارد، متفاوت است. تا سال 1335 قدم مؤثری در شناسایی اهمیت و استقلال این حرفه و ایجاد انجمن­های حرفه­ای حسابداران و حسابرسان مستقل برداشته نشد. تصویب ماده 33 قانون مالیات بر درآمد و املاک مزروعی و مستغلات و حق تمبر در 16 فروردین ماه 1335 را می­توان نخستین گام در شناسایی حرفه حسابداری و حسابرسی در ایران تلقی کرد. حسابرس مستقل در این قانون بنام محاسب و کارشناس قسم خورده و درآیین نامه شماره 35397 مورخ 16 مرداد 1340 وزارت دارایی محاسب قسم خورده و کارشناس حساب عنوان شده است. در مرداد ماه 1340 وزارت دارایی براساس اختیارات حاصله از ماده 33 آیین­نامه مربوط به تأسیس انجمن محاسبین قسم خورده و کارشناس حساب را به منظور تشکیل مرجع رسمی جهت رسیدگی به حساب­ها و دفاتر اشخاص و شرکت­ها و مؤسسات دیگر و اظهارنظر در اختلاف محاسباتی صادر کرد. در این آیین­نامه، انجمن مذکور، انجمنی مستقل و دارای شخصیتی حقوقی تعریف شده است (همان منبع)


1-Watts

2-Zimmerman

3- Skousen