مبانی نظری و پیشینه تحقیق خود نظم بخشی رفتار (فصل دوم تحقیق)

مبانی نظری و پیشینه تحقیق خود نظم بخشی رفتار (فصل دوم تحقیق)|41017560|مبانی نظری و پیشینه تحقیق خود نظم بخشی رفتار (فصل دوم تحقیق) ,مبانی نظری و پیشینه خود نظم بخشی رفتار (فصل دوم تحقیق)
با سلام و درود خدمت خدمت شما پژوهشگر عزیز در این مطلب از سایت فایل با عنوان مبانی نظری و پیشینه تحقیق خود نظم بخشی رفتار (فصل دوم تحقیق) هم اکنون آماده دریافت می باشد برای مشاهده جزئیات فایل به ادامه مطلب مراجعه نمایید .

توضیحات: فصل دوم تحقیق کارشناسی ارشد و دکترا (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
  • همرا با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو تحقیق
  • توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
  • پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
  • رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
  • منبع : دارد (به شیوهAPA)
  • نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

قسمتی از مبانی نظری متغیر:

طبق نظر بندورا اگر اعمال تنها بوسیله پاداش و تنبیه بیرونی تعیین می­شدند، مردم شبیه بادبادک عمل می­کردند و هر لحظه تغییر جهت می­دادند تا خود را به عواملی که بر آنها تأثیر می­گذارد وفق دهند. با مردم غیر اصولی رفتار به دور از اخلاق و با مردم درستکار رفتار شرافتمندانه داشتند. حال اگر تقویت­کننده بیرونی و درونی رفتار را کنترل نمی­کنند پس چه چیزی آن­را کنترل می­کند؟ پاسخ بندورا این است که رفتار آدمی رفتار خود نظم داده شده است. انسان از تجربه مستقیم و غیر مستقیم معیارهای عملکرد را می­آموزد سپس آن معیارها پایه­ای می­شوند برای ارزیابی­های فرد. اگر عملکرد فرد در موقعیت­ها با معیارهای او هماهنگ بود مثبت ارزیابی می­شوند و اگر هماهنگ نبود منفی ارزیابی می­شود. از نظر بندورا تقویت درونی حاصل از ارزشیابی شخصی از تقویت بیرونی نیرومندتر است (هرگنهان، 2009).

یادگیری خود تنظیمی یک چشم انداز مهم در پژوهش­های اخیر روان­شناسی تربیتی است (آکسان، 2009). این رویکرد از سال 1980، مطرح شد و به واسطه اهمیتی که در یادگیری و پیشرفت تحصیلی دانش­آموزان دارد شهرت فزآینده­ای پیدا کرده است (ریان و پینتریج، 1997؛ نقل از احمدی پور، 1387). یادگیری خود تنظیمی یک فرآیند فعال و خود رهنمون است که دانش آموزان، شناخت، انگیزش، نتایج، رفتار و محیط خود را در جهت پیشبرد اهدافشان کنترل و تنظیم می­کنند (گوداس و همکاران، 2010).

زیمرمن5 یادگیری خود تنظیمرانوعیازیادگیریكهدرآنافرادتلاش­های خودرابرایفراگیریدانشومهارتبدونتكیهبه معلمودیگران،شخصاً شروعكردهوجهتمی­بخشد تعریفمی­كندبهعبارتدیگردراینیادگیریافراد مهارت­هاییبرایطراحی،كنترلوهدایتفرآیند یادگیریخوددارندوتمایلدارندیادبگیرندوقادرند کل فرآیند یادگیری را ارزیابی کنند ( فرمهینی فراهانی و همکاران، 1387). تلاش­هایفعالانه­ایكهافرادبهطور فراشناختی،انگیزشیورفتاریدرفعالیت­هاییادگیری ازخودنشانمی­دهند (زیمرمن،2002).

نظریه یادگیریخودتنظیمییكیازنظریه­هاییاستكهمحققانوشناسانِتربیتی درقالبآنبهمطالعهمی­پردازند.براساسنظریهیادگیریخودتنظیمی،مؤلفه­هایشناخت، انگیزشوكنش­وریتحصیلیبهصورتیكمجموعهدرهمتنیدهومربوطبههمدرنظرگرفتهمی­شوند(شیرازیتهرانی،۱۳۸۱). بنابراین،استفادهازراهبردهاییادگیریخود -تنظیمی، ازجملهعواملتعیین­كنندهدرموفقیتتحصیلیمحسوبمی­شودوبابررسیآنمی­توان عملكردتحصیلیدانشآموزانراپیش­بینینمود. پیش­بینیعملكردتحصیلی،یكیاز موضوع­هایمحوریموردعلاقهروان­شناسیتربیتیاست ( فارنهامو همکاران،۲۰۰۳؛ نقل ازبوساتووهمكاران،۲۰۰۰). خود تنظیمی تعیین اهداف، تکمیل برنامه­ای در جهت دستیابی به آن اهداف، تعهد نسبت به انجام آن برنامه، اجرای فعال برنامه و اقدامات دیگری که در جهت باز خورد و اصلاح یا تعیین جهت انجام می­شود (بندورا، 1986،1997؛ نقل از آسچ، 2005). به بیان دیگر افراد هم­پای اجتماعی شدن خود، اتکای کمتری به پاداش­ها و تنبیه­های بیرونی پیدا کرده و عمدتاً رفتارشان را خود، تنظیم می­کنند (کرین، 2006).

1.Hergenhan

2.Aksan

3.Ryan

4.Goudas

5.Zimmerman

1.Furenhum

2. Busato

3. Asch

4. Carina