تحقیق اسلام و برابری انسان ها

تحقیق اسلام و برابری انسان ها|35019572|اسلام و برابری انسانها , تحقیق در مورد اسلام و برابری انسانها , دانلود تحقیق اسلام و برابری انسانها , دانلود رایگان تحقیق اسلام و برابری انسانها , پروژه اسلام و برابری انسانها , کار تحقیقی اسلام و برابری انسانها , مقاله اسلام و برابری انسانها ,,,
با سلام و درود خدمت خدمت شما پژوهشگر عزیز در این مطلب از سایت فایل با عنوان تحقیق اسلام و برابری انسان ها هم اکنون آماده دریافت می باشد برای مشاهده جزئیات فایل به ادامه مطلب مراجعه نمایید .

مشخصات فایل:

قالب بندی: فایل word و قابل ویرایش
تعداد صفحات: 32


بخشی از متن تحقیق:
برابری :
همانند
بودن انسانها از جنبه وجودی و در نتیجه رفتار یکسان با آنها و تاکید بر آن
، پیشینه طولانی دارد ، ولی در چند قرن گذشته ، به ویژه بعد از انقلاب
فرانسه و دوره روشنگری ، این اندیشه به نیروئی عمده برای تغییرات اساسی در
حقوق عمومی و سیاسی در اروپا و شمال آمریکا تبدیل شد و با گسترش آن و بهره
گیری از منابع باستانی رومی و مسیحی در اعلامیه حقوق بشر 1948 تجلی کرد .
برابری
در اسلام با اصول اساسی و مهم : 1 - بندگی خدا ، همانگونه که در بحث آزادی
گفته شد همه انسانها نسبتی یگانه ( بندگی خدا ) با پروردگار خویش دارند . و
از این نظر برابری کامل بین همه انسانها مقرر شده است و حتی پیامبران بزرگ
همچون دیگران عبدالله یعنی بنده خدا خوانده شده اند از این نمونه است سخن
حضرت عیسی در روز نخست زندگی که خود را بنده خدا و پیامبر معرفی می کند (
مریم 30 ) . 2- منشا یگانه داشتن انسانها ( همه از آدم ) زمر 6 ؛ نساء 1 ؛
اعراف 189 ؛ و انعام 98 3 - مخلوق بودن همه به دست آفریدگار که در موارد
بسیاری در قرآن آمده است ، مقتضی برابری همه انسانها در برخورداری از
زیربنائی ترین حقوق فردی و جمعی ، مانند حق حیات ، امنیت مالی و جانی ، حق
تملک و تصرف و اکتساب ، حق کار و استحقاق اجرت وسایر حقوق و آزادی های
اساسی از دیدگاه اسلام است . و به هیچوجه مطلبی خلاف این اصل نمی توان در
اسلام یافت بلکه موارد بسیاری در تایید آن یافت می شود ، همانند برابری
پیامبر در رفتار عادی زندگی و پرداخت سهم یکسان از خزانه به همه کسان در
دوره زمامداری خلیفه چهارم مسلمانان و امام اول شیعیان ، و حضورش در دادگاه
بر اثر شکایت یک یهودی و تذکرش به قاضی در مورد یکسان دیدن شاکی و متشاکی و
نهایتا شهادت او که گفته اند : شهادت اش به دلیل شدت عدل بود .
برابری ، عدل و قانون :
یکی
از بزرگترین اندیشمندان مسلمان به نام استاد آیةالله شهید مرتضی مطهری که
در موضوعات مختلف این مقاله مطالب نوی را عرضه کرده است می نویسد : برابری
در عرصه زندگی اجتماعی ، برابری در فرصتها و امکانات است تا هر کس به
فراخور قابلیت و کوشش خود از این فرصتها بهره بگیرد .
در واقع ، این
بحث به این دیدگاه باز می گردد که برابری در نظام حقوقی و فقهی اسلام ، تحت
الشعاع اصلی مهمتر و اساسی تر ، یعنی عدالت قرار دارد ؛ زیرا هدف نهائی از
آمدن پیامبران و تنها عامل اصلاح جامعه از نگاه دینی تحقق قسط و عدالت
اجتماعی است . بر همین اساس در شرائط یکسان ، مقتضای عدالت ، برابری در
حقوق و تکالیف است . همچنانکه در بسیاری موارد ، لازمه عدالت نابرابری و
تفاوت گذاشتن است .
به عبارت دیگر ، برابری در حقوق اسلامی را می توان
در دو عرصه مورد توجه قرار داد : 1 – برابری در برابر قانون موجود و با
اجرای یکسان 2- برابری احکام و قوانین نسبت به تمامی افراد به طوری که همه
افراد و گروههای بشر قوانینی یکسان با عناوین کلی و عام باشند . فقها و
متفکران مسلمان نسبت به نوع نخست برابری در قانونگذاری اسلام تردید نکرده
اند تا آنجا که برخی از آنان مراد از برابری و مساوات ، را همین دانسته اند
. و عده دیگری از مولفان ، گستره برابری در فقه را فراختر از این شمرده و
به عرصه دوم یعنی یکسان بودن قوانین برای همه افراد تعمیم داده اند .
حال بدون ادامه تخصصی بحث به نکته دیگری اشاره می کنم که ایران با توجه به
دارا بودن اولین قانونهای مدون سیاسی منشور کورش و منطقه با داشتن قانون
حمورابی و همچنین با دقتهای بسیاری که در قوانین اسلامی وجود دارد و فقها و
حقوقدانان مسلمان این امتیازات بهره برده و همه را به خاطر دارند و از سوی
دیگر سوابقی با این دیرینگی در کشورهای غربی و به ویژه نو ظهور جهان نمی
شناسند لذا باور ندارند که به هیچوجه کمبودی در این زمینه ها داشته باشند .
و از سوی دیگر به خوبی با آثار انتقادی غرب در اندیشه فلسفی و حقوقی معاصر
اروپا آشنا شده و یکی از مباحث داغ آنان آنست که به ابتلائات غرب مبتلا
نشده و امتیازهای فراموش کرده خود را زنده نمایند از این رو در مقابل گزینه
های جمهوری اسلامی و جمهوری دمکراتیک یا جمهوری سوسیالیستی به هیچوجه حاضر
به پذیرش دو گزینه متاخر نشدند و در ایران با رفراندوم گزینش نظام سیاسی
با 98 در صد آراء که گسترده ترین انتخابات ایران و کشورهای اسلامی تا کنون
بود به جمهوری اسلامی رای داده شد . با این حال قانون اساسی جمهوری اسلامی
در تمام زمینه ها و عناصر پایدار دمکراسی کمبودی ندارد و نمونه آن را می
توان در اصول زیر علاوه بر اصول فوق الذکر را ملاحظه کرد :
اصل 19 -
مردم‏ ايران‏ از هر قوم‏ و قبيله‏ كه‏ باشند از حقوق‏ مساوي‏ برخوردارند و
رنگ‏، نژاد، زبان‏ و مانند اينها سبب‏ امتياز نخواهد بود.
اصل 20 - همه‏
افراد ملت‏ اعم‏ از زن‏ و مرد يكسان‏ در حمايت‏ قانون‏ قرار دارند و از
همه‏ حقوق‏ انساني‏، سياسي‏، اقتصادي‏، اجتماعي‏ و فرهنگي‏ با رعايت‏ و
موازين‏ اسلام‏ برخوردارند
اصل 34 - دادخواهي‏ حق‏ مسلم‏ هر فرد است‏ و
هر كس‏ مي‏ تواند به‏ منظور دادخواهي‏ به‏ دادگاه‏ هاي‏ صالح‏ رجوع‏ نمايد.
همه‏ افراد ملت‏ حق‏ دارند اين‏ گونه‏ دادگاه‏ ها را در دسترس‏ داشته‏
باشند و هيچكس‏ را نمي‏ تواند از دادگاهي‏ كه‏ به‏ موجب‏ قانون‏ حق‏
مراجعه‏ به‏ آن‏ را دارد منع كرد.
اصل 57 - ( 1 ) قواي‏ حاكم‏ در جمهوری
اسلامي‏ ايران‏ عبارتند از: قوه‏ مقننه‏، قوه‏ مجريه‏ و قوه‏ قضاييه‏ كه‏
زير نظر ولايت‏ مطلقه‏ امر و امامت‏ امت‏ بر طبق‏ اصول‏ آينده‏ اين‏ قانون‏
اعمال‏ مي‏ گردند. اين‏ قوا مستقل‏ از يكديگرند. <<1 - اصل‏ سابق‏ :
اصل‏ پنجاه‏ و هفتم‏ قواي‏ حاكم‏ در جمهوري‏ اسلامي‏ ايران‏ عبارتند از :
قوه‏ مقننه‏، قوه‏ مجريه‏ و قوه‏ قضاييه‏ كه‏ زير نظر ولايت‏ امر و امامت‏
امت‏، بر طبق‏ اصول‏ آينده‏ اين‏ قانون‏ اعمال‏ مي‏ گرند. اين‏ قوا مستقل‏
از يكديگرند و ارتباط ميان‏ آنها به‏ وسيله‏ رييس‏ جمهور برقرار مي‏
گردد.>>
اصل 59 - در مسايل‏ بسيار مهم‏ اقتصادي‏، سياسي‏،
اجتماعي‏ و فرهنگي‏ ممكن‏ است‏ اعمال‏ قوه‏ مقننه‏ از راه‏ همه‏ پرسي‏ و
مراجعه‏ مستقيم‏ به‏ آرا مردم‏ صورت‏ گيرد. در خواست‏ مراجعه‏ به‏ آرا
عمومي‏ بايد به‏ تصويب‏ دو سوم‏ مجموع‏ نمايندگان‏ مجلس‏ برسد ...