مقاله تربیت کودکان و نوجوانان به وسیله آموزش و پرورش

مقاله تربیت کودکان و نوجوانان به وسیله آموزش و پرورش|32044252|مقاله تربیت کودکان و نوجوانان به وسیله آموزش و پرورش,دانلود مقاله تربیت کودکان و نوجوانان به وسیله آموزش و پرورش,آموزش و پرورش,تربیت,تنبیه بدنی
با سلام و درود خدمت خدمت شما پژوهشگر عزیز در این مطلب از سایت فایل با عنوان مقاله تربیت کودکان و نوجوانان به وسیله آموزش و پرورش هم اکنون آماده دریافت می باشد برای مشاهده جزئیات فایل به ادامه مطلب مراجعه نمایید .

عنوان :





تعداد صفحات :۵۰



نوع فایل : ورد و قابل ویرایش



چکیده



بر اساس تحقیقات روانشناسان اجتماعی، اطفالی که در دوره کودکی محبت نبینند در بزرگی خشن، ناهموار و عقده‌ای بار می‌آیند. منشاء بسیاری از شرارتها و جنایتهای کودکان و نوجوانان و حتی بزرگسالان کمبود محبت است. بسیاری از خودکشیها و ناکامیها حتی برای بزرگسالان به مناسبت احساس عدم محبت توسط فرد یا افراد معین است. منشاء بسیاری از فرارهای کودکان از خانواده با همه عواقب نابهنجارش بدان علت است که خود را در خانواده تنها می‌بیند. کسی با آنها در تماس عاطفی نیست؛ به آنها مهر نمی‌ورزد یا به آنها ابراز علاقه نمی‌کند و یا خواسته‌هایشان را مورد توجه قرار نمی‌دهد.



در مدرسه نیز باید دانش‌آموزان به معلمان و معلمان به دانش‌آموزان علاقه داشته باشند و هر دو به یکدیگر تاثیر بگذارند. این رابطه نه می‌تواند رابطه عشق باشد و نه می‌تواند رابطه تسلط باشد. زیرا عاشق، شخصیت خود را در معشوق گم می‌کند و فرد مسلط، شخصیت دیگر را منکوب شخصیت خود می‌سازد. این رابطه مستلزم اشتراک و تصرف متساوی معلم و دانش‌آموز است.



پس می‌توان از مطالب گفته شده نتیجه گرفت که رفتار معلم و دانش‌آموز باید طوری باشد که نه تنها معلم دانش‌آموز را تعلیم می‌دهد، بلکه دانش‌آموز نیز معلم را دگرگون کند. پس بر اثر زوال اصل تسلط معلم بر دانش‌آموز، رابطه رفاقت‌آمیز زمینه آموزش و پرورش شده و مدرسه که سابقاً محلی برای تعلیم بوده، به صورت موسسه‌ای تربیتی در می‌آید.



معلم باید شاگردان خود را درک کند و آنها را درست بشناسد. این نکته در تنظیم مدارس و وضع برنامه و رفتار شاگردان و روشهای تعلیم و تربیت و در هر جهتی از جهات مربوطه به مدرسه، اثر فراوانی دارد.



معلمانی که شاگردان خود را درک می‌کنند، آنها خواهند دانست که رفتار شاگرد تحت تاثیر گروهی از عوامل مختلف است. می‌فهمند که هر شاگردی در شخصیت خود، منحصر و جدای از دیگران است. و در تعلیم و تربیت آنها امتیازات فردیشان را در نظر می‌گیرد.



معلم باید همواره در حال پیشرفت و رشد فکری خود باشد و تحولات لازم در معارف و معلومات او صورت گیرد. به این معنی که لحظه به لحظه، در حال تکمیل و تجدید معارف خود باشد و با پیشرفتهای روانشناسی و تعلیم و تربیت و تحول زمان و اوضاع اجتماعی، همگامی نماید.



به قول معروف «یکی از اشتباهات بزرگ این است»: «شاگردی که از مراکز تربیت معلم فارغ التحصیل می‌شود او را برای فن تعلیم آماده و مهیا بدانیم؛ زیرا فراغت از تحصیل در مراکز تربیت معلم آغاز زندگی معلم است. او رشد و نمو حقیقی و پیشرفت خویش را از لحاظ فرهنگی و فنی در اثنای ممارست و تجربه فنی خود به دست می‌آورد. معلوماتی که معلم در مراکز تربیت معلم کسب می‌کند، چندان اهمیتی ندارد؛ بلکه تغییرات اجتماعی و اکتشافهای تربیتی – که عصرما را از هر عصر دیگر ممتاز ساخته- معلمان را وادار می‌سازد که در حال رکود به سر نبرد.»



ولی خارج شدن از این رکود فکری خود مستلزم حرکت است. حرکتی که بر افزایش معلومات و مطالعات روز افزون استوار است؛ حرکتی که مطابق با دریافت دقیق از مسائل روز و آشنایی به تحولات روزمره عصر حاضر باشد.



هر پدر و مادر، یک مربی، و در یک سخن هر دست‌اندرکار تعلیم و تربیت لزوماً باید به مسائل زیستی و روانی کودک آشنایی کامل داشته باشند، مثلاً در آغاز و پایان دوره نوجوانی،شرایط اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی و جغرافیایی موثرند. در این دوره دگرگونیهایی در عواطف نیز حاصل می‌شود و موجب می‌گردد که نوجوان بیشتر در عالم رویا و خیال زندگی کند. در حالی که نوجوان از نظر رشد ذهنی، قادر به تفکر منطقی و حل مساله است.



خانواده و جامعه و مدرسه در تسریع یا بازداشت رشد عاطفی و اجتماعی نوجوان، نقش و مسوولیت غیرقابل انکاری را برعهده دارند.



نوجوان در تعادل با والدین و نهادهای اجتماعی، امیدواری، صداقت و حمایت را فرا می‌گیرد و یا آن که به تعارض با دیگران بر می‌خیزد و ان رفتار را به دیگر افراد جامعه و دوستان خود تعمیم می‌دهد. لذا والدین و مربیان محترم باید با خصوصیات و مسائل و مشکلات نوجوانان در دوره نوجوانی و نیز با نحوه برخورد صحیح با آنها آشنا شوند.



واژه های کلیدی: آموزش و پرورش، تربیت، کودکان، تنبیه بدنی



فهرست مطالب



مقدمه ۱

چکیده تحقیق ۶

رهنمودها و سفارشات دینی ۱۰

لزوم شناخت تفاوتهای فردی و جلوگیری از آموزشهای غلط ۱۵

ناسازگاریها و انگیزه‌های آن در خانه و مدرسه ۲۰

نبود اتاقهای مشاوره و مشاور ۲۵

اثرات سوء تنبیه بدنی و علل بکارگیری تنبیه ۳۲

نتیجه‌گیری ۳۹

زیرنویسهای این تحقیق ۴۵

فهرست منابع و ماخذ ۴۶