پیشینه ومبانی نظری تحقیق استرس تحصیلی دانش آموزان

پیشینه ومبانی نظری تحقیق استرس تحصیلی دانش آموزان|32037124|پیشینه ومبانی نظری تحقیق استرس تحصیلی دانش آموزان
با سلام و درود خدمت خدمت شما پژوهشگر عزیز در این مطلب از سایت فایل با عنوان پیشینه ومبانی نظری تحقیق استرس تحصیلی دانش آموزان هم اکنون آماده دریافت می باشد برای مشاهده جزئیات فایل به ادامه مطلب مراجعه نمایید .

استرس تحصیلی دانش آموزان انواع استرس بر حسب علل ایجاد کننده آن استرس تحصیلی دانش آموزان انواع استرس بر حسب علل ایجاد کننده آن استرس تحصیلی عوامل ایجاد کننده استرس تحصیلی اثرات حاصل از استرس تحصیلی استرس تحصیلی و دختران مروري بر مطالعات گذشته منابع فارسی منابع لاتین استرس تحصیلی دانش آموزان اصطلاح استرس از زبان انگلیسی گرفته شده و معادل دقیق آن در فارسی کلمه فشار است . سلیه ( 1950 ) استرس را پاسخ‌های غیر‌اختصاصی که تحت تاثیر محرک‌های گوناگون در ارگانیسم ایجاد می‌شوند ، تعریف کرده است . لازاروس و فلکمن ( 1984 ) نیز تعریفی را در زمینه استرس ارائه داده‌اند : استرس رابطه اختصاصی بین شخص و محیطی است که در آن تنش ارزیابی شده ، از حد امکانات فرد فراتر رفته و سلامت او را در معرض خطر قرار می‌دهد . در این تعریف بر این نکته تاکید می‌شود که استرس به رابطه تنش‌زا بین شخص و محیط اشاره دارد و وقتی فرد از مقابله با این وضعیت ناتوان است ، به مشکلات روانی و جسمانی مبتلا می‌شود ( 4 و 35 ). بطور کلی هر عاملی که باعث شود وحدت روانی – زیستی انسان تهدید شود ، هیجان یا استرس نامیده می‌شود . این تهدید ممکن است بطور مستقیم متوجه خصوصیات فیزیکی یا شیمیایی شخص باشد و یا این که بطور غیر مستقیم با تصورات و دلایل و معانی و سمبل‌های شخص ارتباط داشته باشد ( 35 ). واکنش‌های افراد در برابر استرس را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد : واکنش‌های شناختی : نظیر خشم ، اضطراب ، پرخاشگری ، بی احساسی ، افسردگی و اختلال شناختی واکنش‌های فیزیولوژیکی : نظیر افزایش میزان سوخت و ساز ، افزایش ضربان قلب ، گشادشدن مردمک‌ها ، افزایش فشارخون ، افزایش میزان قند خون و تنش عضلانی ، ترشح اندورفین و افزایش رها شدن قند از کبد ( 36 ). هانس سلیه و همکارانش برای تشریح نحوه واکنش جانداران در برابر استرس ، تئوری گسترده‌ای ارائه نموده‌اند . در این تئوری نحوه از هم پاشیدن تعادل حیاتی در مواجهه با استرس‌های شدید ، تحت عنوان سندرم تطابق عمومی ارائه گردید . این سندرم با سه مرحله مشخص می شود : مرحله اول ، احساس خطر ، مرحله دوم ، مقاومت و مرحله سوم فرسودگی است ( 4 ). در مرحله اول ، بدن که هنوز با استرس تطابق و سازگاری حاصل نکرده و هماهنگ نشده به خاطر مقابله با عوامل استرس‌زا یکباره کلیه فعالیتهای جسمانی و روانیش مختل می‌شود . در واقع در این مرحله کلیه نیروهای جسمانی فرد برای مقابله با خطر تجهیز می‌شود . این مرحله مستلزم تغییرات فیزیولوژیکی است که شخص را برای سازگاری در مقابل عوامل استرس زا آماده می‌کند ( 35 ). اگر عامل استرس‌زا از بین نرود سندرم تطابق عمومی بطرف مرحله دوم پیشرفت می‌کند . در این مرحله بدن هماهنگی و مقاومت و قدرت مقابله با خطر را بدست می‌آورد و بدن متابولیسم خود را جهت مقابله