پیشینه و مبانی نظری نقاشی کودکان وبررسی آن از دید گاههای مختلف

پیشینه و مبانی نظری نقاشی کودکان وبررسی آن از دید گاههای مختلف|32037013|پیشینه و مبانی نظری نقاشی کودکان وبررسی آن از دید گاههای مختلف
با سلام و درود خدمت خدمت شما پژوهشگر عزیز در این مطلب از سایت فایل با عنوان پیشینه و مبانی نظری نقاشی کودکان وبررسی آن از دید گاههای مختلف هم اکنون آماده دریافت می باشد برای مشاهده جزئیات فایل به ادامه مطلب مراجعه نمایید .

مبانی نظری وپیشینه تحقیق نقاشی کودکان وبررسی آن از دید گاههای مختلف اولين وسيله آموزش : ‌ راهها و وسايل پرورش كودك فراوان است يكي از آنها كه كمتر مورد توجه قرار مي ‎ گيرد ولي قبل از هر وسيله بيش از هر چيز ديگر مي ‎ تواند به آموزش كودك كمك نمايد ( نقاشي ) است . رنگ و تصوير بيش از هر چيز ديگر ذهن را متوجه خود مي ‎ كند و در عين حال وسيله ‎ اي است كه بچه قبل از هر چيز مي ‎ تواند به خلق آن بپردازد . براي درك رنگ و تصوير كافي است چشم ، ببيند و براي خلق آن كافي است كه بچه دست در رنگ كند و آن را بر ديوار يا روي هر چه كه دم دستش باشد حتي بر سر و صورت و لباس خود بمالد . اگر نقاشي عميق ‎ ترين وسيله آموزش كودك نباشد مي ‎ توان گفت يكي از مهمترين و اولين وسيله آموزش و پرورش اوست و با اين وجود در نظام آموزشي كشور ما به خصوص در دورة ابتدايي كمتر از هر چيز ديگر به آن توجه مي ‎ شود و اگر بخواهيم استدلال كنيم كه نقاشي در تمام مرحله ‎ هاي زندگي حتي در سنهاي بالا مي ‎ تواند وسيله مؤثري براي اعتلاي انسان باشد و به جرأت مي ‎ توان گفت كه براي تربيت رواني و تكامل فكري بچه وسيله مؤثري است منتها بايد مانند هر علم يا فن ديگر راه استفاده از آن را بدانيم ( داداش ‎ زاده ، 1373 ، ص 17 ). نقاشي چيست ؟ نقاشي فعاليتي است كه از تحول شناختي ، عاطفي ، اجتماعي تأثير مي ‎ پذيرد و عبارت است از منعكس كردن زمينه ذهني فرد بر روي يك زمينه خارج از ذهن به كمك وسايلي مانند مواد ، قلم ، آب دهان ، انگشت و ‎…. در پرتو نقاشي كودكان آثاري پديد مي ‎ آورند كه با بررسي آنها پدر و مادر ، مربيان ، معلمان و پزشكان مي ‎ توانند به سرعت به انديشه ‎ اي درباره تحول روان ‎ شناختي و ماهيت مشكلات احتمالي آنان دست يابند ( دادستان ، منصور ، 1371 ، ص 1 ). بررسي ديدگاه ‎ هاي مختلف راجع به نقاشي : 1 - ديدگاه تكاملي : ( نقاشي به مثابه بازي ) يكي از نظريه ‎ هاي مربوط به بازي اين است كه انسانها ذاتاً فعالند و بازي يكي از شيوه ‎ هاي تخليه انرژي هيجاني ما افراد است . اين نظريه تبيين قابل قبولي براي نقاشي عرضه نمي ‎ كند . زيرا نقاشي عموماً مستلزم صرف كمترين انرژي است يكي ديگر از نظريه ‏ هاي زيست ‎ شناختي اوليه بازي ، نظريه ( بازپيدايي ) است كه مي ‎ گويد بازي و نقاشي تمرين آن فعاليت ‎ هاي غريزي است كه براي اجداد ما هم بوده است ، مثلاً پسر خردساليكه تصاويري از سربازان جنگ رسم مي ‎ كند تكانه ‎ هاي پرخاشگري ابتدايي را تخليه مي ‎ كند ( وسيكلر ، ترجمه مخبر