پیشینه و مبانی نظری سواد والدین و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان

پیشینه و مبانی نظری سواد والدین و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان|32036662|پیشینه و مبانی نظری سواد والدین و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان
با سلام و درود خدمت خدمت شما پژوهشگر عزیز در این مطلب از سایت فایل با عنوان پیشینه و مبانی نظری سواد والدین و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان هم اکنون آماده دریافت می باشد برای مشاهده جزئیات فایل به ادامه مطلب مراجعه نمایید .

مبانی نظری وپیشینه تحقیق سواد والدین وپیشرفت تحصیلی دانش آموزان فصل دوم : بیشینه تحقیق بیشینه عملی : مروری بر تحقیقات پیشین در ایران : گرایش به تحصیل و ادامه آن رابطه جدی در فرهنگ خانواده دارد . اگر تمام فرصت و فراغت خانواده صرف تأمین معاش و نگرانیهای ناشی از کمبود ها بشود گرایش به مطالعه و لذت بردن از آن ، سرگرمیها و تفریحات سالم کاهش می یابد و چه بسا به صفر می رسد . در خانواده هائیکه به مسائل فرهنگی اهمیت داده نمی شود و عادت به مطالعه وجود ندارد بار معنوی خانواده کاهش یافته و تحصیل تحمل ناپذیر می شود . فقر اقتصادی و کمبود فراغت اغلب به فقر فرهنگی منجر می شود هر چند نمی توان گفت که غنای فرهنگی خانواده حتماً به غنای فرهنگی دانش آموز موجب خواهد شد . بیسوادی و افزایش جمعیت خانواده نیز از موانع بزرگ رشد فرهنگی و در نتیجه موفقیت تحصیلی است . ( اسماعیلی ، 1371 ، ص 55 ) در تحقیقی که توسط آقای عباس طباطبایی یزدی در این زمینه « بررسی چگونگی رابطه بین تحصیلات والدین و پیشرفت تحصیلی دانش آموز » روی سه مقطع تحصیلی ( ابتدایی ، راهنمایی ، دبیرستان ) دختر و پسر تهران صورت گرفته نشان می دهد که : والدین با سواد و تحصیلکرده به عنوان راهنما می توانند کمک مؤثری در رفع مشکلات درسی فرزندان خود داشته باشند . والدین تحصیلکرده احتمالاً بیش از پدران و مادران کم سواد و یا بی سواد به ارزش و اهمیت تحصیلات واقف هستند از همین رو علاقمندی و پیگیری جدی تر در زمینه تحصیلی فرزندان خود نشان می دهند . والدین تحصیلکرده و با سواد در صورت فراهم بودن امکانات و شرایط از انگیزه بیشتری در فراهم آوردن امکانات مادی و وسایل آموزشی و کمک آموزشی برای فرزندان خود برخوردارند . تحصیلات پدران و مادرانی در پیشرفت تحصیلی فرزندان مؤثرتر است که امکانات اقتصادی ، اجتماعی مناسب تری وجود داشته باشد . تأثیرات تحصیلات پدر و مادر برپیشرفت تحصیلی فرزندان در مقطع ابتدایی و راهنمایی کم و بیش یکسان و تفاوت های آن جزئی است . اما در دبیرستان میزان همبستگی بطور محسوسی افت می کند که یکی از عوامل آن تخصصی شدن و مشکل بودن دروس می باشد و والدین نمی توانند کمک مؤثری در رفع مسائل بنمایند . از سوی دیگر ، فرزندان در سنین دبیرستان مستقل تر از سنین مقطعابتدایی و راهنمایی عمل می کنند و چون از استقلال فکری بیشتری برخوردارند از عهده فراگیر دروس خود بر آمده و کمتر وابسته به والدینشان می گردند بطور خلاصه مهمترین عوامل مرثر در پیشرفت فرزندان عبارت است از : استعداد ، علایق فردی و تجربی ، کارآزمودگی معلم ، روش تدریس ، روابط عاطفی ، و بالاخره مهمترین آنها تحصیلات والدین که بسیار پر اهمیت است . ( ملکی ، 1378 ، ص 35 ) از جمله تحقیقات انجام شده در رابطه با پیشرفت تحصیلی می توان به طرح پژوهشی بررسی آراء و