بررسی ادراک دانش‌آموزان از تخطی معلمان در‌رفتارهای صمیمی‌کلامی‌و‌غیرکلامی‌مورد‌ انتظار دردانش‌آموزان

بررسی ادراک دانش‌آموزان از تخطی معلمان در‌رفتارهای صمیمی‌کلامی‌و‌غیرکلامی‌مورد‌ انتظار دردانش‌آموزان|32009634|چگونه با معلم خود رفتار کنیم,رفتار دانش آموز با معلم,مقاله صمیمیت غیرکلامی,ادراک دانش آموزان,پژوهش هاي مربوط به ادراك دانش آموزان,نظريه در مورد صميميت كلامي وغير كلامي,رفتارهاي صميمي كلامي,نظريه در مورد رفتار نامناسب معلمان,رفتار معلمان
با سلام و درود خدمت خدمت شما پژوهشگر عزیز در این مطلب از سایت فایل با عنوان بررسی ادراک دانش‌آموزان از تخطی معلمان در‌رفتارهای صمیمی‌کلامی‌و‌غیرکلامی‌مورد‌ انتظار دردانش‌آموزان هم اکنون آماده دریافت می باشد برای مشاهده جزئیات فایل به ادامه مطلب مراجعه نمایید .

تحقیق حاضر با عنوان بررسی ادراك دانش آموزان از تخطي رفتار معلمان دررفتارهای صميمي كلامي و غیرکلامی توسط دانش آموزان از سری تحقیق های رشته روانشناسی
میباشد. این تحقیق با گرایش روانشناسی تربیتی در 153 صفحه با فرمت Word
(قابل ویرایش)
در مقطع کارشناسی ارشد نگارش شده است و همچنین این تحقیق
آماده چاپ و پرینت جهت
استفاده دانشجویان می باشد.

====================================================
تمامی فایل های سیستم، توسط کاربران آن آپلود می شود. اگر در فایلی تخلفی مشاهده کردید و یا مالک پروژه ای بودید که از وجود آن در سایت رضایت نداشتید با ما تماس بگیرید، در اسرع وقت به گزارش شما رسیدگی می شود.
====================================================


قسمتهایی کوتاه از متن:

چكيده
هدف از تحقيق حاضر بررسی ادراك دانش آموزان از تخطي رفتار معلمان دررفتارهای صميمي كلامي و غیرکلامی توسط دانش آموزان دبیرستان‌های دخترانه و پسرانه دوره دوم متوسطه شهرستان لنگرود استان گيلان بود. جامعه مورد مطالعه شامل کلیه دانش آموزان پسر و دختر سال سوم دبیرستان‌هاي شهرستان لنگرود بودند كه نمونه مورد مطالعه نمونه شامل 360 نفر و با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای انتخاب شدند. جهت گردآوري داده ها از پرسشنامه معیار انتظار بی‌واسطه از معلم (IES) ثویت و مک کراسکی(1998) وپرسشنامه بازنگری چهار سناریو معیار تِون و مک‌کراسکی(1998) استفاده گرديد. در روش انجام پژوهش از طرح پژوهش مطالعه آزمایشی طرح دوعاملی استفاده شد. داده‌های به‌دست‌آمده با استفاده از آزمون T تک نمونه‌ای، تحليل واريانس عاملي چند متغيره تحلیل شدند. نتايج نشان داد در تمام موارد، نمرات دانش آموزان در صميميت مورد انتظار از معلم به ‌طور معناداري بالاتر از ميانگين‌ بود (05/0> p)، همچنين نمرات دانش آموزان در رفتار نامناسب مورد انتظار از معلمان به‌طور معناداري پایین‌تر از ميانگين بود.دانش‌آموزان انتظار داشتند معلمان صمیمی باشند و رفتار نامناسب نداشته باشند.از طرفي در هر دو آزمون اثرپيلايي و لامبداي ويلکز، تأثیر صميمت ادراک‌شده بر ارزيابي اعتبار معلم معنادار بود(001/0=p)؛ همچنين، تفاوت متغير ترکيبي اعتبار معلم در دو جنسيت ازنظر آماري معنادار نبود( 17/0=p)؛ همچنين غير صميمي بودن معلم موجب می‌شود که اعتبار معلم کاهش پيدا کند؛ همچنين بین انتظار دانش آموزان و رفتارهای صميمي وغيرصميمي معلمان و ادراک دانش آموزان از تخطي معلمان از رفتارهاي صميمي كلامي و غیرکلامی مورد انتظار و اعتبار معلم رابطه وجود داشت.

مقدمه
تعلیم و تربیت امری وقتگیر، پرثمر ودرعین حال دشوار است که در آن معلمان که نقطه آغاز هر تحول آموزشی و پرورشی هستند، بیشترین نقش را عهده‌دار هستند. عهده‌دار بودن این نقش توسط معلم ایجاب می‌کند که رفتار و عملکرد او در محیط آموزشی مورد قضاوت گروه‌ های مختلفی از افراد قرار گیرد ازجمله این گروه‌ها می‌توان مسئولین منطقه، مدیران، والدین و دانش آموزان را نام برد.‌ در این میان دانش آموزان به دلیل حضور مستقیم در موقعیت آموزشی ارتباط نزدیک‌تری نسبت به سایر عوامل قضاوت کننده با دبیران دارند و نوع نگرش آن ها تاثير فراواني‌ بر فرایند یادگیری دارد.
در سال‌های اخير شواهد تحقيقاتي نشان دادند كه دانش آموزان روي اعمال و افکار معلمان اثر می‌گذارند‌، رفتارهای معلمان تحت تأثیر نحوه واكنش‌ دانش آموزان ‌به فعالیت‌های كلاسي قرار می‌گیرد. اين مسئله تأکید بندورا روي تعاملات متقابل شناخت، رفتار و اعمال محيطي را به ياد می‌آورد (زارع،1390).
صمیمیت در کلاس درس را می توان به‌عنوان یک استراتژی آموزشی مفید مورد بررسی قرارداد. صمیمیت به‌صورت کلامی و غیرکلامی روی انگیزش دانش آموزان تأثیر می‌گذارد درک این اثرات و استفاده از صمیمیت برای اُمور آموزش‌وپرورش مهم است. ساختار صمیمیت در برقراری ارتباطات آموزشی به‌طور گسترده‌ای درگذشته مورد تحقیق و بررسی قرارگرفته است. پژوهشگران اثرات صمیمیت معلمان در ایجاد انگیزه دردانش آموزان و اثرآن در یادگیری عاطفی و شناختی را گزارش کرده‌اند (امی دن سون ،2001). معلم اثربخش باید رفتارش با شاگردان همواره توأم با صمیمیت و احترام متقابل بوده و کلاس درس را به محیطی پویا، خلاق و خوشایند تبدیل نماید (محمودی، 1377).
محرابیان (1969) مفهوم صمیمیت را به‌عنوان رفتارهای ارتباطی توسعه داده است که به‌منظورافزایش نزدیکی به دیگران اثربخشی دارد. صمیمیت شامل رفتارهای‌ کلامی‌ و غیرکلامی ‌است که به ‌منظور کاهش فاصله فیزیکی ‌و روانی ‌درک شده بین معلم و دانش‌آموز عمل می‌کند (اندرسون، نورتون و نوسباوم ،1981؛ کریستوفل ‌و گورهام ،1995؛ ثویت‌ و مک‌کراسکی، وست ،1994). شریفی (1368) ادراک دانش آموزان از رفتار معلم را برداشت ذهنی دانش‌آموز از رفتار معلم می‌داند.
رفتار نا‌مناسب معلم آن دسته از رفتارهایی هستند که مانع از آموزش شده و درنتیجه در یادگیری دانش‌آموزان اختلال ایجاد می‌کند (کیرینی، پلاکس، هِیز و آیوی ، 1991؛ ثویت و مک‌کراسکی، 1998). بورگون (1978) بيان مي كند بر اساس نظریه نقض انتظار، کنش متقابل بین انسان‌ها برمبنای انتظارات شکل می‌گیرد و نحوه ارزیابی نقض یک انتظار متأثر از ارزش پاداش‌د‌هي ارتباط گر (دانش‌آموز) است. این انتظارات شامل رفتارهای کلامی و غیرکلامی است. مردم رفتار دیگران را به‌عنوان رفتار تصادفی نمی‌نگرند آن‌ها در مورد رفتارهای دیگران انتظاراتی دارند تخطی از انتظارات عواقبی در بر خواهد داشت و آن ارزش تحریک است منظور از این اصطلاح این است وقتی‌که انتظارات کسی مورد تخطی قرار می‌گیرد علاقه یا توجه وی برانگیخته می‌شود و از مکانیسم خاصی استفاده می‌کند تابه این تخطی پاسخ دهد تحریک علاقه و توجه شخص باعث می‌شود تا او به پیام کمتر دقت كند و بیشتر به منبع تحریک معطوف شود (بور‌گون ولاپایر ، 1996). كلاس به‌عنوان واحد سازماني و محوری اكثر مدارس، شامل دانش آموزان و تعاملاتی است كه بين آنان به‌عنوان فعالیت‌های آموزشي جهت يادگيري تبادل نظرصورت مي گيرد (گازلي ،2006).
معلم رکن اساسـی نهاد آموزش‌ و پرورش است. توفیق و شکست برنامه‌ ها و فعالیت ‌های آموزشی و پرورشی هر کشوری بـه معلمـان آن بستگی دارد به ‌عبارت ‌دیگر مهم‌ترین وسیله رسیدن جامعه به هدف‌های آموزشـی و پرورشـی، معلّم دانا و توانا است (پورظهیر، 1382).
تعلیم و تربیت واقعی در تعامل معلم و دانش‌آموز رخ می‌دهد. دانش آموزان امروز، آینده‌سازان فردای جامعه یک کشور به‌حساب می‌آیند و آنچه دانش آموزان کسب می‌کنند از خصوصیات و کیفیات و شایستگی‌های علمی، فرهنگی، اجتماعی، اخلاقی و هنری معلمان متأثر است و تعامل مستمر و چهره به چهره معلم در مدرسه با دانش‌آموز، مربی را در موقعیتی ممتاز و منحصربه‌فرد قرار می‌دهد (صافی،‌1381). يكي از عناصر اساسی شکل‌گیری هر جامعه‌ای، مدرسه است. مدرسه پس از خانواده اولين محيطي است كه انسان را تحت تأثیر فضا و مناسبات خود قرار می‌دهد اگرچه تحولات اقتصادي اجتماعي و اطلاعاتی در سال‌های اخير تأثیرات مثبت و منفی بی‌شماری در عملكرد مدرسه ایجاد و مدارس مجازي را مطرح نموده است، اما اكثر صاحب ‌نظران بر ضرورت وجود مدارس به ‌عنوان نهاد اساسي زندگي اجتماعي تأکید نموده‌اند. مدرسه همراه با تمامي عناصر موجود در آن از جمله مدير، معلم و روابطش با دانش آموزان در پيشرفت تحصيلي دانش آموزان نقش به سزايي دارد( صمدي،1392).
دانش‌آموز محور اصلی مدرسه است و اوستکه می‌خواهد از وجود معلم استفاده کند بنابراین وضع و موقعیت دانش‌آموز شرایط بهتری برای داوری در مورد معلّم را به او می‌دهد. دوران تحصیلی و دانش‌آموزی از مهم‌ترین فصول زندگی هر فرد در جامعه هست و درواقع پایه و اساس بسیاری از بنیان‌های فکری، اخلاقی، اعتقادی و اجتماعی هر فرد در این دوران شکل می‌گیرد. یکی از دوره‌ها و آخرین دوره‌ی تحصیلی که دانش آموزان در مدارس به آن مشغول هستند مقطع دبیرستان است. این دوره یکی از دوره‌های مهم، حساس و مؤثر در زندگی فردی و اجتماعی آدمی است (صافی، 1386).

فهرست مطالب به صورت زیر می باشد:
چکیده
فصل اول : مقدمه وكليات
1-1- مقدمه
1-2- بيان مساله
1-3- ضرورت پژوهش
1-4- اهداف پژوهش
1-4-1- اهداف كلي
1-4-2- اهداف اختصاصي
1-5- فرضيه ها
1-5-1- فرضيه هاي اصلي
1-6- تعريف نظري وعملياتي متغيرها
1-6-1-تعريف نظري
1-6-1-1- رفتارهاي صميمي كلامي وغيركلامي
1-6-1-2- رفتار نامناسب معلم
1-6-1-3- ادراك دانش آموزان
1-7-1- تعاريف عملياتي
1-7-1-1- رفتارهاي صميمي كلامي وغيركلامي
1-7-1-2 رفتار نامناسب معلم
1-7-1-3 - ادراك دانش آموزان
فصل دوم : پيشينه پژوهش
2-1- مقدمه
2-2-ادراك دانش آموزان
2-2-1 - ادراك واهميت آن
2-2-2 - ادراك مثبت از معلمان وارتباط كلامي تعاملي
2-2-3- تفاوت هاي فرهنگي در ادراك وارتباط تعاملي كلامي
2-2-4- پژوهش هاي مربوط به ادراك دانش آموزان
2-3- انتظارات دانش آموزان
2-3-1- پژوهش هاي مربوط به انتظار دانش اموزان
2-4- نظريه در مورد صميميت كلامي وغير كلامي
2-4-1- تفاوت هاي فرهنگي در صميميت جويي غير كلامي
2-4-2- جو مدرسه وتاثير آن برادراك
2-4-3- روابط دانش آموز – معلم
2-4-4 -پژوهش هاي مربوط به رفتارهاي صميمي كلامي
2-5- نظريه در مورد رفتار نامناسب معلمان
2-5-1- انواع ارتباطات در هر فرهنگ
2-5- 2- اعتبارمعلم
2-5-3 - پژوهش هايي در مورد رفتار نامناسب معلمان
2-6 – خلاصه فصل
فصل سوم : روش شناسي پژوهش
3-1- مقدمه
3-2- طرح پژوهش
3-3- جامعه آماري
3-4- نمونه وروش آمار گيري
3-5- ابزار اندازه گيري
3-5-1 -پرسشنامه معيار انتظار از معلم
3-5-2 -پرسشنامه بازنگري سناريو
3-5-3-پرسشنامه معياراعتبار
3-6- روايي واعتبار پرسشنامه ها
3-7-روش تجزيه وتحليل داده ها
3-8- ملاحظات اخلاقي
فصل چهارم : تجزيه وتحليل داده ها
4-1- مقدمه
4-2- تحليل استنباطي فرضيه هاي پژوهش
4-2-1 -فرضيه اول
4-2-2-فرضيه دوم
4-2-3-فرضيه سوم
4-2-4-فرضيه چهارم
4-2-5-فرضيه پنجم
فصل پنجم : بحث ونتيجه گيري
5-1- مقدمه
5-2- تبيين يافته ها
5-2- 1-ادراك وانتظارات دانش آموزان
5-2-2- رفتار معلمان
5-3-محدويت هاي پژوهش
5-4 – پيشنهادات
5-4-1- پيشنهادات پژوهشي
5-4-2-پيشنهادهاي كاربردي
منابع فارسي
منابع انگليسي
پيوست ها