پروپوزال بررسی اثر بخشی ارزیابی های مشاوران در زمینه هدایت تحصیلی انتخاب رشته تحصیلی با پیشرفت دانش

پروپوزال بررسی اثر بخشی ارزیابی های مشاوران در زمینه هدایت تحصیلی انتخاب رشته تحصیلی با پیشرفت دانش|31015189|پروپوزال بررسی اثر بخشی ارزیابی های مشاوران در زمینه هدایت تحصیلی انتخاب رشته تحصیلی با پیشرفت دانش آموزان دختر متوسط,پروپوزال,بررسی اثر بخشی ارزیابی های مشاوران در زمینه هدایت تحصیلی انتخاب رشته تحصیلی با پیشرفت دانش آموزان دختر متوسط
با سلام و درود خدمت خدمت شما پژوهشگر عزیز در این مطلب از سایت فایل با عنوان پروپوزال بررسی اثر بخشی ارزیابی های مشاوران در زمینه هدایت تحصیلی انتخاب رشته تحصیلی با پیشرفت دانش هم اکنون آماده دریافت می باشد برای مشاهده جزئیات فایل به ادامه مطلب مراجعه نمایید .

پروپوزال
دارای 19 صفحه وبا فرمت ورد وقابل ویرایش می باشد.

عنوان پروپوزال:

تعداد صفحه: 19 صفحه
فونت: B ZAR
فاصله سطرها: 1.15
منابع فارسی و لاتین: دارد
پرسشنامه و ضمائم: دارد
بندهای پروپوزال: عنوان، مقدمه، بیان مسئله، اهمیت و ضرورت تحقیق، اهداف پژوهش (هدف اصلی، اهداف جزئی)، فرضیه های پژوهش، تعریف مفاهیم پژوهش (تعریف مفهومی، تعریف عملیاتی)، روش تحقیق، طرح پژوهش، ابزار اندازه گیری، روش تجزيه و تحليل داده ها و...



بيان مسأله
يکي ازاهداف مهم آموزش و پرورش خدمات ياري رساني به دانش آموزان است نمونه بارز اين خدمت را مي‌توان درامر مشاوره و راهنمايي تحصيلي در زمينه انتخاب رشته تحصيلي متناسب با حرفه مورد انتظار دانست و هدف اصلي آن فراهم نمودن بستري مطلوب است تا نقاط قوت و ضعف افراد شناسايي شده و با تصويري روشن از ويژگي‌ها و صفات خود و نيازهاي جامعه اقدام به انتخاب رشته مطلوب نمود. همان طور که استرنبرگ بيان کرده است توجه به قابليت‌هاي شناختي افراد در قالب مفهوم کلي بهره هوشي نيز نمي‌تواند به تنهايي تفاوت‌هاي فردي در استعداد و قابليت‌هاي مختلف دانش آموزان و به تبع آن موفقيت‌هاي تحصيلي آنان را در رشته‌هاي مختلف نمايان سازد بلکه استفاده از تجارب و انطباق ميزان استعداد و توانايي واقعي افراد با رشته تحصيلي مورد علاقه، آينده بهتري را براي افراد رقم مي‌زند. (استرنبرگ 2007: 80) اما مي‌بينيم که گسترش علوم و تکنولوژي و تولد رشته‌هاي جديد در جامعه نوجوانان و سرمايه‌هاي اصلي کشور را در امر انتخاب رشته تحصيلي مناسب با حرفه مورد انتظار را با مشکل مواجه نموده است. دراين راستا شناسايي نيازها و امکانات محيط جهت اخذ تصميمات اصولي و منطقي ضروري به نظر مي‌رسد بديهي است با توجه به دوران بحراني بلوغ و نوجواني، اين مشکلات دو چندان خواهد شد. کيامنش نيز درسال 1382 بيان نمود که در بررسي‌هاي انجام شده توسط آموزش و پرورش حدود 60 درصد دانش آموزان دختر و 50 درصد دانش آموزان پسر، مشاور را به عنوان منجي جهت هدايت تحصيلي پذيرفته‌اند و در زمينه انتخاب رشته تحصيلي از او کمک مي‌گيرند و بايد مشخص شود که به طور کلي هدايت تحصيلي در عمل با چه مسائل و مشکلاتي روبروست. اين فرآيند به علل گوناگون از جمله عدم مشارکت کارکنان مدرسه، نبودن ابزار و وسايل سنجش دقيق، کمبود کادر آموزشي متخصص در رشته مشاوره و ... نتوانسته است به اهداف از پيش تعيين شده خود نائل شود. (شفيع آبادي، 1387 : 33)
نظر به اين که هدف از تحصيل دانش آموزان ايجاد توانايي در پاسخگويي به نيازهاي علمي و کاربردي جامعه است و از آنجا که ادامه هر يک از شاخه‌هاي تحصيلي زماني مي‌تواند در راستاي تأمين نيازهاي جامعه قرار گيرد که متناسب با توانمندي و استعداد افراد باشد لذا نياز جامعه و بازار کار مستلزم اثربخش بودن عملکرد مشاوران در ايجاد موفقيت متناسب با تحصيل دانش آموزان است و سئوال مهم اينست که وجود مشاوران و ابزار آنان تا چه حد مي‌تواند مثبت و مؤثر بوده و افراد را دقيقاً به رشته و حرفه آنان رهنمون کند؟ طبق پژوهش‌هايي که در اين زمينه انجام شده مشخص گرديده که هيچ متغيري به اندازه عملکرد تحصيلي قبلي دانش آموزان اهميت ندارد (نويدي 1386) و يا اين که مشاوران و فعاليتشان کاملاً مورد تائيد نمي‌باشد (علي اکبری، 1382) و پرونده‌هاي مشاوران از لحاظ محتوا داراي نقايصي است (ادريسي 1382) .لذا اين تحقيق مي‌کوشد تا عملکرد مشاوران را در زمينه هدايت تحصيلي (انتخاب رشته متناسب با توانمندي افراد) ارزيابي نمايد. و علاوه بر این نگرش دانش آموزان را نسبت به عملکرد مشاوران مورد بررسی قرار دهد .