مبانی نظری وپیشینه تحقیق رضایتمندی تحصیلی

مبانی نظری وپیشینه تحقیق رضایتمندی تحصیلی|31010935|مبانی نظری وپیشینه تحقیق رضایتمندی تحصیلی ,پیشینه تحقیق رضایتمندی تحصیلی,مبانی نظری رضایتمندی تحصیلی ,مبانی نظری,پیشینه تحقیق, رضایتمندی تحصیلی
با سلام و درود خدمت خدمت شما پژوهشگر عزیز در این مطلب از سایت فایل با عنوان مبانی نظری وپیشینه تحقیق رضایتمندی تحصیلی هم اکنون آماده دریافت می باشد برای مشاهده جزئیات فایل به ادامه مطلب مراجعه نمایید .

مبانی نظری وپیشینه تحقیق رضایتمندی تحصیلی
دارای 13 صفحه وبا فرمت ورد وقابل ویرایش می باشد.

توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)
نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

بخش هایی از محتوای فایل پیشینه ومبانی نظری::

رضایتمندی تحصیلی
تعریف رضایتمندی


مفهوم رضايتمندي كه به عنوان تابعي از ميزان كامروايي و ارضاي نيازهاي جسمي و رواني فرد تعريف مي شود (زيمرمن،2003). مفهومي برخاسته از نظريه هاي انگيزش و نيازها در روانشناسي است كه همه زمينه ها و ابعاد زندگي را در بر مي گيرد. اين مفهوم تا مدتها به محيط هاي شغلي معطوف بود، اما به تدريج در حوزه هاي وسيعتري همچون خدمات تجاري، خدمات رفاهي و بهداشتي و زمينه هاي خانوادگي مطرح شد. با گسترش آموزش در جهان مفهوم رضايتمندي در ابعاد مختلف آموزش نيز مورد توجه قرار گرفته است. تحقيقات گسترده نشان مي دهد كه رضايتمندي دانش آموزان و دانشجويان يكي از متغيرهاي مهم و مؤثر در انگيزش و پيشرفت تحصيلي، رشد مهارتهاي تحصيلي، بهداشت رواني در محيط هاي آموزشي،و دلبستگي به محيط آموزشي است.

همچنين، محققان زيادي نشان داده اند كه رضايتمندي به طور پيچيده اي تحت تأثير عوامل متعددي همچون جنسيت، وضعيت قومي و نژادي، خصوصيات فردي و خانوادگي و محيط تحصيلي و روشها ، روند و فضاي آموزشي است(كاريمر و همكاران،2003). با اين حال، رضايتمندي بسيار وابسته به موقعيت است و همان طور كه بلتيكووا وفاکس(2002) بيان كرده اند، با اينكه در آموزشعالي از رضايتمندي به عنوان شاخصی با اهميت ياد مي شود، هنوز درك مشتركي از ساختار اين مفهوم به دست نيامده است و از اين رو، گرملر و مك كالو(2002) تصريح مي كنند كه تأمين كنندگان رضايتمندي بايد از اين مفهوم در موقعيت خود تعريفي روشن و قابل فهم و شرايطي واضح و عيني در ذهن داشته باشند.

به تعویق انداختن رضامندي ابتدا توسط میشل و همکاران( 1965 ، به نقل از آي دوك و میشل، 2000 ) مطرح گردیده است .بر اساس آزمایش آن ها،کودکا ن در زمینۀ انتخاب پاداش، به دو صورت مختلف عمل می کنند : 1) دریافت پاداش به صورت فوري اما کوچک و بی ارزش و 2) دریافت پاداش با تأخیر زمان اما بزرگ و باارزش. آنها در این آزمایش دریافتند که به تأخیر انداختن رضامندي، یعنی توانایی و اراده فرد در به تأخیر انداختن رضایتمندی هاي فوري و کم ارزش در برابر رضایتمندی هاي باتأخیر و باارزش، با سطح هوش، فایق آمدن بر وسوسۀ محرك ها، مسئولیت اجتماعی و پیشرفت کودکان پیش دبستانی رابطه مثبت و معنادار دارد(میشل و همکاران، 2008).

به تأخیر انداختن رضامندي، نوعی شایستگی است که به فرد کمک می کند تا به صورت ارادي، پاداشهاي فوري را به منظور بدست آوردن پاداشهایی که به صورت موقت دور هستند به تعویق بیاندازد؛ به عبارت دیگر ، به تأخیر انداختن در دست یابی به مهارت به تأخیر انداختن رضامندي، مانند همه انتخاب هاي رفتاري ما مبتنی بر نظریه شناختی – اجتماعی است و به انتظارات، باورها، اهداف و ارز شهاي فرد بستگی دارد(میشل و همکاران، 2008).

دانش آموزانی که داراي ویژگی تأخیر در رضامندي تحصیلی هستند از راهبردهاي شناختی همچون بسط، سازماندهی و تمرین و راهبردهاي فراشناختی همچون برنامه ریزي، خودنظارتی و خودنظم دهی و به ویژه راهبردهاي مدیریت منابع از جمله تنظیم زمان و محیط مطالعه، تنظیم تلاش، کمک خواستن و یادگیري دو جانبه به طور مناسب و مستمر استفاده می کنند تأخیر در رضامندي تحصیلی، پیش بینی کننده عملکرد تحصیلی، انگیزش، جستجوي کمک، خودکارآمدي و جهت گیري هدفی است .

با توجه به اهمیت به تعویق انداختن رضامندي تحصیلی در فرایند یاددهی- یادگیري، نیاز مبرم و حیاتی به ابزار براي ارزیابی و سنجش تأخیر رضامندي تحصیلی را مطرح می کنند. به گفته بیمبنتی این ابزار باید تأخیر رضامندي تحصیلی را با دقت و با توجه به روشهاي آماري بسنجد.
بیمبنتی پیشنهاد می کند که خود-گزارشی احتمالاً بهترین روش است که می تواند توانایی به تأخیر انداختن رضامندي تحصیلی دانش آموزان را نمایان سازد. با این حال، بی مبنتی از نقصهاي این روش غافل نیست و ضمن مطرح کردن مشکلات روش شناختی این نوع ابزار، سوگیري هاي احتمالی افراد را در گزارشهاي خود ذکر می کند(بیمبنتی و همکاران،2011).