برررسی و مقایسه تفاوت های PMBOK (دانش مدیریت پروژه) قدیم و جدید 38 صفحه فایل ورد

برررسی و مقایسه تفاوت های PMBOK (دانش مدیریت پروژه) قدیم و جدید 38 صفحه فایل ورد|30019021|برررسی و مقایسه تفاوت های PMBOK (دانش مدیریت پروژه) قدیم و جدید 38 صفحه فایل ورد word
با سلام و درود خدمت خدمت شما پژوهشگر عزیز در این مطلب از سایت فایل با عنوان برررسی و مقایسه تفاوت های PMBOK (دانش مدیریت پروژه) قدیم و جدید 38 صفحه فایل ورد هم اکنون آماده دریافت می باشد برای مشاهده جزئیات فایل به ادامه مطلب مراجعه نمایید .

فرمت فایل: word



تعداد صفحات: 38







فهرست مطالب



عنوان صفحه



مقدمه5



مفهوم علمي پروژه چيست؟8



مهارتهاي عمومي و كليدي براي مديران پروژه:8



تاريخچه مديريت پروژه9



مفهوم پيكره دانش مديريت پروژه :14



دانشهای مدیریت پروژه14



فرايندها و دانش لازم براي مديريت پروژه:16



كاركرد مديريت پروژه19



استانداردهاي مديريت20



دلایل استفاده از استاندارد مدیریت پروژه:22



معرفی PMI22



تاریخچه پم‌باک23



آشنایی با استاندارد PMBOK24



کتاب استاندارد مدیریت پروژه پم باک (نگارش سوم)25



کتاب استاندارد مدیریت پروژه پم باک (نگارش چهارم)29



تغییرات نگارش سوم پمباک30



کتاب استاندارد مدیریت پروژه PMBOK)پمباک نگارش پنجم)33



محتوای استاندارد مدیریت پروژه34



نتیجه گیری:36



منابع:39







مقدمه



در سال هاي اخير، مديريت دانش به يك موضوع بسيار برجسته مطالعاتي تبديل شده و در دنيا مطرح است.(Akhavan, Jafari & Fathian, 2006) امروز سهم بزرگي از دارايي¬هاي سازمان را دانش و تجارب سازماني تشكيل مي¬دهد. در پروژه ها معمولاً دانش و تجربه زيادي ايجاد شده كه مي¬بايست مديريت شوند (جعفري، اخوان و اختري ، 1390 ). مديريت دانش¬هاي پروژه، در كارآمدي مديريت پروژه مؤثر بوده و در نيل به اهداف سازماني و پروژه، سهم عظيمي را بر عهده دارد. در مدل بلوغ سازماني مديريت پروژه، دانش يكي از عناصر كليدي بوده و گام¬هاي اصلي اجراي استاندارد اُ. پي.ام.تري. معرفي شده است(فراهاني و منتظري، 1385 ). آنچه موفقيت مديريت دانش در مديريت پروژه را فراهم مي¬كند، تمركز بر دو پايه اساسي مديريت دانش؛ دانش و ابزارهاي اشتراك¬گذاري دانش است.



با توجه به گسترش حوزه تجاری شرکت ها و جهانی شدن سازمان¬ها و پروژه ها، امروزه استفاده از استانداردها برای هم¬زبانی افراد درگیر در صنایع و پروژه¬ها و اطمینان از اجرای بهتر کارها و افزایش بهره¬وری ضروری است. قدرت استانداردها در جامع بودن آنها، سادگی، مقبولیت عام استفاده کنندگان است. به لحاظ تحولات علمی و عملی عظیم چندین دهه اخیر در جهان و نیز تلاشهای مستمر و متمرکز مراکز آموزشی، دانشگاه ها، تشکلات و انجمن های معتبر در کشورهای پیشرفته و صنعتی، مدیریت پروژه اینک در قالب یک علم نوین عرضه گشته و لزوم شناخت و اشراف بر این دانش جدید برای کلیه مؤسسات صنعتی و خدماتی جهان روز به روز مبرم تر و غیر قابل اغماض گردیده است.



هر طرح در سطح برنامه‌ريزي كوتاه‌مدت يا اجرايي توسط واحدهاي ستادي يا سطوح مديريت مياني نظام اجرايي كشور به مجموعه كارها و عملياتي كه آن را پروژه مي‌نامند، تبديل و تقسيم مي‌شود. بر اين اساس پروژه را اينگونه تعريف مي‌نماييم:



يك پروژه مجموعه‌اي از فعاليت¬هاست كه براي دستيابي به منظور يا هدف خاصي انجام مي‌گيرد. پروژه‌ها شامل فعاليت¬هايي هستند كه بايد در تاريخ¬هاي معين، با هزينه‌هايي معين و كيفيت تعيين‌شده‌اي به انجام رسند. لازمه موفقيت هر پروژه، دستيابي توام به هر سه عامل زمان، هزينه و كيفيت معين است و خارج شدن هر يك از سه عامل مذكور از حدود تعيين شده، مي‌تواند به انجام پروژه‌اي ناموفق و غيراقتصادي منجر شود.



نظر به اينكه اجراي هر پروژه، آگاهي هاي جديدي را در زمينه دانش فني و راهبرد¬هاي موفق مديريت پروژه ايجاد مي¬كند، ارائه يك چارچوب مفهومي براي شناسايي و كسب دانش¬هاي پروژه در سازمان امري مهم است (شفيعا و متوليان،1387 ). بنابراين رويكرد دانش محور براي مديريت موفق پروژه¬ها و بهره¬گيري از تجربه¬ها و دانش¬هاي گذشته در چارچوب بهترين مدل¬ها و روش¬ها، بايد مورد توجه قرار گيرد.(Kerzner, 2006)



پم‌باک معروف‌ترین استاندارد جهانی در مدیریت پروژه است و رایج‌ترین معیار برای شکل‌دهی و ارزیابی سیستم‌های مدیریت پروژه به شمار می‌رود. بسیاری از رایج‌ترین تعاریف، اصطلاح‌ها و طبقه‌بندی‌هایی که امروزه در مدیریت پروژه به کار می‌روند از این استاندارد برداشت شده‌اند. به عبارت دیگر، پم‌باک زبان مشترکی جهانی در مدیریت پروژه است.



عبارت پم‌باک (و در فارسی به گستره دانش مدیریت پروژه، پیکره دانش مدیریت پروژه یا به صورت ساده‌تر به دانش مدیریت پروژه ترجمه شده است. منظور از پیکره دانش مجموعه‌ای جامع از اطلاعات و مهارت‌هاست که یک حرفه را شکل می‌دهند.