بررسی اعجاز عددی قرآن و مروری راز و اعجاز برخی اعداد خاص

بررسی اعجاز عددی قرآن و مروری راز و اعجاز برخی اعداد خاص|30014706|بررسی اعجاز عددی قرآن و مروری راز و اعجاز برخی اعداد خاص
با سلام و درود خدمت خدمت شما پژوهشگر عزیز در این مطلب از سایت فایل با عنوان بررسی اعجاز عددی قرآن و مروری راز و اعجاز برخی اعداد خاص هم اکنون آماده دریافت می باشد برای مشاهده جزئیات فایل به ادامه مطلب مراجعه نمایید .



فهرست مطالب



مقدمه



اعجاز عددی قرآن



عدد یک



عدد دو



عدد سه



عدد چهار



عدد پنج



عدد شش



عدد هفت



عدد هشت



عدد نه



عدد ده



عدد یازده



عدد دوازده



عدد نوزده



عدد بیست



عدد سی



عدد چهل



عدد صد



منابع





مقدمه



قرآن در آيات زيادى به حركت زمين و خورشيد و زوجيت گياهان و... اشاره دارد. به طورى كه انسان را در مقابل عظمت علمى خود خاضع مى‏كند. ولى آنچه مهم است اين است كه روشن شود هدف قرآن از ذكر مثالهاى علمى چيست؟



در اين مورد مى‏توانيم سه نظريه ارائه كنيم:



الف: ذكر مطالب و مثالهاى علمى در قرآن كريم هدف اصلى و نهايى قرآن نيست‏بلكه هدف اصلى قرآن هدايت انسان به سوى خداست اما براى مثال و شاهد آوردن از مطالب علمى واقعى استفاده مى‏كند. پس علوم تجربى و پرداختن به آنها از اهداف اصيل و اوليه قرآن محسوب نمى‏شود. اين قول مطابق نظر بعضى بزرگان و كسانى است كه مى‏گفتند قرآن تبيان هر چيزى است كه در رابطه با هدايت دينى باشد.



ب: همان طور كه بيان هدايت و معنوى انسان و معارف الهى از اهداف اوليه و اصيل قرآن كريم است، بيان مطالب علمى هم از اهداف اصيل قرآن است و لذا قرآن به علوم طبيعى و شناخت طبيعت توجه زيادى كرده است. اين كلام مى‏تواند مطابق نظر كسانى باشد كه مى‏گفتند در قرآن همه علوم و معارف دينى و بشرى و تجربى وجود دارد.



ج: قرآن در داستانها و مثالهاى علمى به صورت سمبليك و طبق فرهنگ مخاطبان خود سخن مى‏گويد و هدف آن بيان مطالب علمى به صورت اصلى يا عرضى نيست و چون در بحث قبل، ما وجود همه علوم



در ظواهر قرآن را رد كرديم، پس مبناى قول دوم باطل شده است لكن براى روشن‏تر شدن مطلب كلام يكى از نويسندگان را در مورد مطالب علمى قرآن مى‏آوريم: <بعضى از بزرگان معاصر اين طور فرموده‏اند در قرآن كريم بحث درباره جهان و طبيعت و انسان به طور استطرادى و تطفلى به ميان آمده است و شايد هيچ آيه‏اى نيابيم كه مستقلا به ذكر آفرينش جهان و كيفيت وجود آسمانها و زمين پرداخته باشد، هماره اين بحثها به منظور ديگر عنوان شده است. در موارد بسيار گفتگو از آفرينش جهان و انواع آفريده‏ها براى آگاهانيدن انسان و رهنمونى اوست‏به عظمت الهى و سترگى حكمتهايى كه خدا در آفرينش به كار برده است. در همه جا نيز اين هدف ممكن است منظور باشد كه انسان با نگرش به عالم از آن جهت كه آفريده خدا و در چنبره تدبير اوست معرفت فطرى و شناخت‏حضورى خود را شكوفايى دهد، و شدت و نيروى بيشترى بخشد (و عقربه دل او را در جهت‏خدا نگاه دارد.)



به عبارت ديگر، قرآن كتاب فيزيك، گياه شناسى، زمين شناسى و يا كيهان شناسى نيست. قرآن كتاب انسان سازى است و نازل شده است تا آنچه را كه بشر در راه تكامل حقيقى (تقرب به خداى متعال) نياز دارد به او بياموزد و لذا آيات مربوطه به جهان و كيهان در هيچ زمينه هيچ گاه به بحث‏هاى تفصيلى در مورد موجودات نپرداخته بلكه به همان اندازه‏اى كه هدف قرآن در هدايت مردم تامين مى‏شده بسنده كرده است. به همين جهت، بر خلاف بسيارى از آيات ديگر اين آيات داراى ابهامهايى است و كمتر مى‏توانيم يك نظر قطعى به قرآن نسبت دهيم ». مثلاً انچه در مورد اعجاز ریاضی شایعه شد



آقای دکتر رشاد خلیفه بنیانگذار سلسله بحث هایی شد که بدون پشتوانه علمی تنها برای بزرگ نشان دادن قرآن طرفداران ودنباله روان زیادی پیدا کرد ولی نمی دانست که قرآن آنقدر بزرگ است که نیازی به شایعه پراکنی وتبلیغ نیست . اگر امروز مسلمانان ضیفند از قران نیست از مهجور ماندن قرآن در میان ما است .



دكـتـر مـحـمـد حـسـن هـيتو, يكى از نقادان اعجاز عددى قرآن در كتاب ((المعجزة القرانية )) مـى گـويد: از اولين كسانى كه تئورى رشاد خليفه را نقد نمود استاد ((حسين ناجى محمد)) در كتابش موسوم به ((التسعة عشر ملكا)) مى باشد.



ايـشـان هـفـت جـمـله ابداع نموده كه همه از 19 حرف تشكيل شده و هر كدام داراى 3 حرف لام مـى بـاشـدو مـجموع حروف اين جمله ها نيز 133 است كه مضرب 19 و مجموع لام ها در هرهفت جمله نيز 19 است .مثل :



1 ـ لا بعث و لا حساب و لا جهنم . 2 ـ لا صراط و لا جنة و لا نعيم .



3 ـ مهندس الكون الرب ابليس . 4 ـ البهائية هى الدين الحق



5 ـ بهااللّه آخر الانبيا. 6 ـ الجنة و النار اكذوبتان .



7 ـ رقم تسعة عشر رمز لابليس .



« مجموع آنها 45:32+13 بنابراين 1345 خشكى و 3245 آب كه اين نسبت دقيقا باواقعيت خارجى هماهنگ است .» (کتاب معجزه – عدنان رفاعی )



كلمه يوم به صورت مفرد 365 مرتبه در قرآن آمده است .



2 كلمه شهر به صورت مفرد 12 مرتبه در قرآن آمده است . 3 كلمه جهنم در قرآن 77 بار و كلمه جنات و مشتقات آن نيز 77 مرتبه تكرار شده است .



4 كلمه رجل و كلمه امراة هر كدام 24 مرتبه . 5 كلمه الحياة و كلمه الموت با مشتقات آنها هر كدام 145 مرتبه . 6 كلمه الملائكة و كلمه الشيطان هر كدام 68 مرتبه .



7 كلمه الملائكة و مشتقات آن 88 مرتبه كلمه الشيطان و مشتقات آن نيز 88 مرتبه



8 كلمه يفسد و مشتقات آن نظير كلمه ينفع و مشتقات آن هر كدام 50 مرتبه . 9 كلمه الرغبة و مشتقات آن با كلمه الرهبة و مشتقات آن هر كدام 8 مرتبه . 10 كلمه مصيبة و مشتقات آن با كلمه الشكر و مشتقات آن هر كدام 75 مرتبه .



11 كلمه شك و كلمه ظن هر كدام 15 مرتبه . 12 كلمه هلك و مشتقات آن با كلمه نجاة و مشتقات آن هر كدام 66 مرتبه . 13 كلمه النور 24 مرتبه كلمه الظلم و مشتقات آن نيز 24 مرتبه . 14 كلمه الدنيا و كلمه الاخرة هركدام 115 مرتبه .15 كلمه ثقلت و مشتقات آن با كلمه خفت و مشتقات آن هر كدام 17 مرتبه .



...



اعجاز اعداد:





يکي از نخستين کساني که مسئله اعجاز اعداد را پيش کشيد وحيرت واعجاب جهانيان را برانگيخت ، دکتر رشاد خليفه مصري الاصل واستاد کامپيوتر دانشگاههاي آمريکا بود . او به مدت سه سال درمورد قرآن با استفاده از رايانه تحقيق کرد ونتيجه اين تحقيقات را به روزنامه هاي دنيا داد . کتاب او تحت عنوان معجزه القرآن الکريم درسال 1983 دربيروت چاپ شد و به زبان انگليسي نيز درآمريکا انتشار يافت .





تمام کوشش رشادخليفه براي کشف معاني واسرار حروف مقطعه قرآن صورت گرفته وثابت کرد که رابطه نزديکي ميان حروف مذکور با حروف سوره اي که در آغاز آن قرار گرفته اند ، وجود دارد . او براي محاسبات اين کار از رايانه کمک گرفته است وبيان کرده که در29 سوره قرآن حروف مقطعه آمده است که مجموع اين حروف 28 حرف الفباي عربي را تشکيل ميدهد . او نسبت اين حروف را در 114 سوره قرآن سنجيده وبه نتايجي رسيده است که به برخي از آنها اشاره ميکنيم :





نسبت حرف ق درسوره ق ازتمام سوره هاي قرآن بيشتر است . تعداد حرف ص درسوره ص نيز به تناسب مجموع حروف سوره ، ازهر سوره ديگر بيشتر است ونيز حرف ن درسوره «ن والقلم» بزرگترين رقم نسبي را در114 سوره قرآن دارد . رشادخليفه عدد 19 را يک عدد اساسي در قرآن ميدانست وکسي بود که فرضيه عدد 19 را پيش کشيد . «بسم الله الرحمن الرحيم» ، 19 حرف است وکلمه «اسم» 19 بار درقرآن آمده است وکلمه جلاله «الله» 2698 بار که مضربي از 19 هست يعني 142*19 ؛ و الرحمن 57 با (19*3) والرحيم 114 بار (19*6) درقر آن به کار رفته است . اما نظريه او از چند جهت غوغا به با آورد . اين که عدد 19 شماره نگهبانان جهنم است وچند علت ديگر.