مروري بر هنر در عصر رنسانس و تابلوي موناليزا و راز آن

مروري بر هنر در عصر رنسانس و تابلوي موناليزا و راز آن|30011963|مروري بر هنر در عصر رنسانس و تابلوي موناليزا و راز آن
با سلام و درود خدمت خدمت شما پژوهشگر عزیز در این مطلب از سایت فایل با عنوان مروري بر هنر در عصر رنسانس و تابلوي موناليزا و راز آن هم اکنون آماده دریافت می باشد برای مشاهده جزئیات فایل به ادامه مطلب مراجعه نمایید .



مقدمه



رنسانس در لغت يعني نوزايي .



با پايان گرفتن سده هاي ميانه ، عصر رنسانس آغاز شد .



در اين عصر انديشه وهنر جان تازه اي كسب كرد و اروپا از ركود اقتصادي قرون وسطي به در آمد . به عبارتي مي توان گفت در عصر نوزايي دستاوردهاي تمدنهاي باستاني يونان و روم مجدداً مورد توجه و حتي تقليد قرار گرفت .



معمولاً هنر دوره نوزايي را به دو دوره تقسيم مي كنند : دوره اول يا اوايل رنسانس كه از اواخر سده سيزدهم آغاز مي شود وتا نخستين سالهاي قرن پانزدهم ادامه مي يابد ، دوره دوم دوره اي است كه در آن هنرمندان طراز اول مهارتهاي تكنيكي خود را به كمال رساندند . اين دوره را اوج رونسانس مي گويند ، در اين دوره با استفاده از الگوهاي كلاسيك يونان و روم باستان نوعي همنوايي متعادل ، كلاسيك و ناب بوجود آمد .



از نظر هنرمند دوره رنسانس انسان متفكر در سقوط يا صعود خود صاحب اختيار و اراده است . اين انسانگرايي يكي از وجوه مشخصه هنر دوره رنسانس است و در پيكره هاي سده پانزدهم به خوبي متجلي شده است .



هنر عصر رنسانس وبخصوص نقاشي آن عصر ء به ميزان قابل توجهي مديون يك هنرمند ايتاليايي اواخر قرن سيزدهم ميلادي موسوم به جوتو( پدرهنرغرب ) بود ، اولين نقاشي كه با كار خويش ختم هنر قرون وسطي را اعلام كرد .



در مجموع هنر دوره رنسانس مجدداً به عينيت و طبيعت روي مي آورد و مسأ له طبيعت و رابطه ميان انسانها را مورد توجه قرار مي دهد .







موناليزا





تابلوي نقاشي موناليزا که به لبخند ژوکوند نيز شهرت دارد، شاهکار لئوناردو داوينچي هنرمند مشهور ايتاليايي است.



اين اثر استثنايي در طول تاريخ چندين بار ربوده شده، و با اينکه ۵۰۰ سال از زمان خلقش مي‌گذرد اما آسيب چنداني نديده‌است.



تابلوي مشهور لبخند ژوکوند به دليل لبخند بسيار مرموز موناليزا و همچنين سبک نوين نقاشي لئوناردو داوينچي در آن زمان، به شهرت جهاني رسيد.



گفته شده‌است که داوينچي سفارش نقاشي اين اثر را بين سالهاي ۱۵۰۳ تا ۱۵۰۶ دريافت کرد، اما آن را به موقع تحويل نداد و چند بار آن را عوض کرد.



هم اينک اصل تابلو در موزه لوور در فرانسه نگهداري مي‌شود.